Randi Solheim er leder for et forum for veiledere innenfor lærerutdanningene. Hun opplever at innføring av mastergrad har vitalisert lærerutdanningene.Foto: Elin Iversen
− Femårig lærerutdanning gir oss reflekterte praktikere
Da lærerutdanningen ble en femårig master-utdanning, fryktet mange at masterformen ville føre med seg en uheldig akademisering av lærerutdanningen. Men slik har det ikke blitt.
Randi Solheim er leder for et forum for veiledere
innenfor lærerutdanningene og innrømmer at hun selv var skeptisk til innføring
av master i grunnskolelærerutdanning. Nå har hun endret sin oppfatning.
Annonse
− Det var lett å se for seg at masteroppgavene som
lærerstudentene skulle skrive, ville bli teoretisk vinklet og ha lite med det
praktiske arbeidet i klasserommene å gjøre, men ut ifra de erfaringene vi har
nå, vil jeg hevde at dette ikke har slått til, sier Solheim.
Stor bredde i tema for oppgavene
Solheim
registrerer at det er en stor bredde i oppgavene som blir levert, og det er
akkurat slik hun mener det bør være.
− Noen fordyper seg i selve undervisningsfagene, mens andre
bidrar til å omsette den faglige kunnskapen til god undervisningspraksis. Mange
henter empiri fra klasserommet, og noen studerer læringsressurser eller
utdanningspolitiske dokumenter. Vi trenger et spenn med ulike typer studier som
bidrar til sine fagfelt på ulike måter, og som ikke minst bidrar til å utdanne
utviklingsorienterte lærere. Det er jo ikke masteroppgavene i seg selv som er
målet, det er kompetansen som de framtidige
lærerne opparbeider seg, og som de kan ha med seg inn i arbeidet og overføre
til andre, sier hun.
Hun ser imidlertid noen trender i oppgavetyper, og hun kunne
gjerne tenke seg at variasjonen ble enda større.
− Mange studier bygger
på et lite antall lærerintervju, en type empiri som ikke alltid er like lett å
gjøre relevant i en større sammenheng. Innenfor mitt eget fag, norskfaget, ser
vi ellers at en del av studentene knytter seg opp mot aktuelle utdanningspolitiske
tema, for eksempel har vi mange studenter som velger å skrive om litteratur
koblet opp mot det nye tverrfaglige temaet livsmestring. Det er spennende. Men
det er færre som skriver innenfor de mer tradisjonelle norskfaglige
disiplinene, for eksempel undervisning i grammatikk. Det trenger vi også, sier
hun.
Har vitalisert lærerutdanningen
En annen positiv sideeffekt med innføringen av
mastergrader er, ifølge Solheim, at det har ført til en vitalisering av
lærerutdanningen. Lærerutdannere har ofte ulik bakgrunn, noen har
forskerbakgrunn, andre er erfarne lærere. Men når man har måttet utvikle en
felles forståelse for hva en masteroppgave i lærerutdanningen er og kan være,
så har man måttet samarbeide og utveksle erfaringer i større grad enn man har
gjort tidligere.
Vurdering av masteroppgaver
Blant de temaene som blir mye diskutert i forumet,
er vurdering. Ifølge Solheim fins det ulike praksiser når det gjelder hvordan
masteroppgaver blir vurdert, og det blir i tiden framover viktig å samordne
erfaringer og praksiser i de ulike lærerutdanningene.
− Vi har oppfordret til å danne lokale veilederforum på
lærerutdanningsinstitusjonene, og til å diskutere vurderingspraksiser lokalt og
utveksle sensorer nasjonalt. Jeg tror slike forum bidrar til å utvikle et
tolknings- og forståelsesfellesskap for hva som skal løftes fram som kvalitet
og ønsket kompetanse. Det håper vi blir varetatt og videreført når det
nasjonale nettverket dette semesteret avslutter sin treårige arbeidsperiode,
sier Solheim.
Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene
Nasjonalt nettverk for masterveiledere i lærerutdanningene ble etablert høsten 2020 for å bidra til erfaringsutveksling og kvalitetsutvikling i arbeidet med den nye grunnskolelærerutdanningen på masternivå. Ved oppstarten av nettverket gjorde man en kartlegging av veiledernes ønsker og behov. Basert på innspill herfra ble det laget en plan som innebærer at nettverket hele veien har fulgt veiledernes og masterstudentenes arbeidsprosesser.
Nettverket har tatt opp aktuelle tema som deltakerinstitusjonene er opptatt av, og som de kan ha utbytte av å diskutere med hverandre – blant annet krav og forventninger til ulike typer masteroppgaver, og spørsmål knyttet til praksis-forankring og profesjonsretting, empiri og metoder, veiledning og sensur.
Mastergrad fungerer − ingen vei tilbake nå
Etter fem år i
yrkeslivet har de første lærerne som gikk ut med mastergrad, blitt en viktig
ressurs på skolene, blant annet når det gjelder innføringen av Kunnskapsløftet.
Yngve Antonsen har ledet pilotprosjektet RELEMAST −
Relevant masterutdanning for grunnskoleutdanningen, der man har intervjuet
lærerne som gjennomførte en pilotert femårig masterutdanning ved UiT Norges
arktiske universitet. De første gikk ut i 2015.
− Generelt vil jeg si at det har gått veldig bra med de tre
første kullene som vi har fulgt. Vi har intervjuet dem gjennom flere år etter
at de har startet sin yrkeskarriere, og de er utrolig reflekterte. De ser ut
til å ha tatt en stadig større plass i skolen ettersom årene har gått. Flere av
dem vi har intervjuet etter fem år i yrket, forteller at de har tatt på seg
viktige roller når det gjelder å oversette fagfornyelsen til bruk i den
praktiske skolehverdagen, sier Antonsen.
Annonse
− Vi utdanner lærere – ikke forskere
Antonsen er klar på at det neppe er noe alternativ
for lærerutdanningen å gå vekk fra master igjen.
− Det ville i så fall ha vært en deprofesjonalisering. Jeg
tror masteren handler om hvor attraktivt yrket skal være. De får høyere status,
og dessuten høyere lønn. Men det er klart at utdanningen må justeres underveis.
Vi utdanner til å bli lærere, ikke forskere, så vi må hele tiden spørre oss hva
slags forskningskompetanse de skal ha. Vi mener man bør legge vekt på å gi dem
en kompetanse som er relevant for læreryrket, for eksempel ved at de tar
utgangspunkt i observasjoner fra klasserommet, sier Antonsen.
Antonsen nevner spesielt
de av studentene som valgte oppgaver innenfor aksjonslæring. Disse har vært
spesielt fornøyd med utdanningen, kanskje fordi oppgavene har vært så
praksisnære.
− Vi ser at det har skapt utviklingsorienterte og
nysgjerrige lærere. De har virkelig noe å bidra med, og de har fått viktige
posisjoner i skoleutviklingen. De blir lifelong
learners, de evner å ta egne valg og stå for det, sier Antonsen.