![](https://image.utdanningsnytt.no/342419.webp?imageId=342419&width=960&height=432&format=jpg)
![](https://image.utdanningsnytt.no/342419.webp?imageId=342419&width=960&height=432&format=jpg)
![](https://image.utdanningsnytt.no/342419.webp?imageId=342419&width=960&height=432&format=jpg)
![](https://image.utdanningsnytt.no/342419.webp?imageId=342419&width=960&height=432&format=jpg)
Dette framgår av en stor studie som omfatter videregåendeelever i seks land. Det å ta med «gratispassasjerer» blir ellers sett på som et brudd på akademisk integritet, understreker forskerne bak studien.
De seks landene er Danmark, Irland, Litauen, Portugal, Sveits og Slovenia. Når det gjaldt problemstillingen «har du latt en venn/studiekamerat stå som bidragsyter selv om vedkommende ikke har bidratt», er danske videregåendeelever verstingene, selv om de litauiske med 70 prosent følger hakk i hæl.
Les også: Skriverobotar vil framskynde endringar i skriftleg eksamen
På spørsmål om de har benyttet kortere sitater uten å oppgi kilde eller uten å oppføre dem som sitater, er danske elever ille (50 prosent), men de slås ned i støvlene av de irske (76 prosent) og de litauiske og portugisiske (72 prosent). Når det gjelder å ta imot hjelp til oppgaver de burde klart på egen hånd, stiller elevene i de seks landene temmelig likt. Egentlig viser studien at videregåendeelevene i de seks landene alle gjerne deltar i juks.