Mangelfull undervisningsevaluering
Debatt: En del private skoler reklamerer med evaluering av undervisningen. I utgangspunktet trodde jeg at slik evaluering var fornuftig.
Men etter ett år som lærer på en slik privat skole ser jeg at slik evaluering kan være svært misvisende.
Hvis det bare er læreren som evalueres, kan læreren få skylda for forhold som andre er ansvarlig for. Mye av undervisningen er avhengig av faktorer utenfor lærerens direkte påvirkning. For eksempel vil følgende forhold vanskeliggjøre lærerens arbeid:
- For små tavler og som ikke alltid virker (= smartboardtavler)
- For små klasserom
- Mangel på pedagogisk ledelse
- Manglende administrativt støtteapparat
- Manglende opplæring av og info til nyansatte (vanlig i skoleverket)
- Elever som kan bare 10-20 prosent av det de skal fra før (ikke uvanlig i matematikk)
- Bråkete og sløve elever som forstyrrer arbeidsmiljøet
- Gamle lærebøker
Hvis undervisningsevaluering skal fungere som et middel for å lage en bedre skole, må den fange opp alle mulige svakheter rundt undervisningen - som bl.a. punktene over. Og ansvaret må plasseres på rett sted/rolle. Resultatet må også korrigeres mot elevenes kunnskapsnivå samt deres innsats og oppførsel.
Inntil det skjer, bør lærerne gå imot undervisningsevaluering.