Lærer Arve Karlstrøm, elevene Tesfaalem Tekle og Julian Stenberg og lærer Knut Hølås bruker gjerne brukte materialer når de bygger nytt.
Her bygger elevene med brukte materialer
På Skjetlein videregående skole i Trondheim bygger de av brukte materialer som de får fra kommunens gjenbrukssentral.
KariKløvstadTekst og bilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
Når Trondheim kommune river og renoverer, blir det haugevis
av brukbare materialer til overs. En god del av dette fraktes nå til et stort
lager der det registreres og legges ut på Loopfront, som er en digital
ombruksplattform. Her kan skolene bestille det de trenger til undervisningen og
forsyne seg gratis. På Skjetlein vgs. har de erfaring med å tenke gjenbruk på
bygg og anleggsteknikk, og nå har de fått bestilling på en gapahuk av
resirkulerte materialer. Den skal reises på nye Nidarvoll skole i Trondheim.
Annonse
Til sammen skal det bli tre gapahuker. Det er
arkitektstudenter ved NTNU som har tegnet dem, og de skal stå for en del av
veiledningen under byggingen. Byggfagelever fra Tiller vgs. og Charlottenlund
vgs. er også med på dette prosjektet.
Stikkordet for gapahukene er at de skal bli solide og fine,
og elevene og studentene skal ha byggemøter, skaffe materialer og planlegge
bruk sammen.
En storgård
Skjetlein videregående skole ligger et kvarters
kjøretur sør for Trondheim sentrum, men alt som minner om byliv er forsvunnet
på den korte strekningen. Her strekker jordene seg i alle retninger, og traktorene
brummer.
I 1900 ble det opprettet en jordbruksskole på Skjetlein, og
stedet minner fortsatt om en storgård med sine 33 bygninger med smått og stort
og 700 mål innmark. Programfagene er bygg- og anleggsteknikk, teknikk og
industrifag (TIF) og naturbruk, pluss påbygg. En del av den praktiske
undervisningen til elevene består i å ta vare på bygningsmassen. Den dagen Yrke
var på besøk, var det stillaskurs på gang.
«Vi har tre programfag som skal få til noe stort sammen og
redde verden», sier rektor Edward Georg Hagen
Bakermester som rektor
Praktiske fag og teori går hånd i
hånd fra øverste leder til yngste elev på Skjetlein videregående. Rektor Edward
Georg Hagen er utdannet baker og konditor ved Trondheim kokk- og stuertskole,
har tatt mesterbrev og jobbet ti år i bakeri.
– Men jeg har alltid hatt en lærerspire i magen, kom tilbake
for å undervise og tok faglærerutdanning. Det finnes mange spennende roller i
skolen, og jeg liker skoleledelse, sier Hagen. Han kom til Skjetlein vgs. i
2009, og har blant annet vært rådgiver, ansvarlig for kursavdelingen og ledet
IKT-support. For to år siden ble han rektor.
– Målet mitt er at vi skal bli en enda mer attraktiv skole,
og vi har tre programfag som skal få til noe stort sammen, også når det gjelder
å utvikle bærekraft og ta vare på miljøet, sier rektoren, som registrerer at de
får stadig flere elever med bybakgrunn. På naturbruk er mye lagt om til
økologisk drift.
Det vil være feil å kalle uteområdet på Skjetlein for en
skolegård. På tunet er elever i arbeidsklær på farten i alle retninger.
– Elevene her har ikke lekeoppgaver. De gjør nytte for seg
og skaffer seg kunnskap og erfaring som de får bruk for i den reelle verden,
sier rektor Edward Georg Hagen.
Drivhus og vannkraft
Gjenbruk er ikke noe nytt på Skjetlein
videregående.
– Vi har holdt på siden 2015, sier Knut Hølås, som er
kontaktlærer på bygg og anlegg og en av drivkreftene.
Da det gamle fjøset ble bygget om til kompetansesenter, tok
skolen vare på de materialene som var brukbare. De er blant annet brukt til å
bygge ei vannrenne nede ved bekken, som sørger for at det blir fart på et
vannhjul. Det er også bygget en stor gapahuk, som kan brukes både til hygge og
undervisning. Hele reisverket kommer fra det gamle fjøset, og bordkledningen er
laget på egen sag. Deler av skifertaket på fjøset er flyttet til kvernhuset.
Målet er at kraften fra vannhjulet skal kunne brukes på en bedre måte. I dag
sørger den for strøm til batteriet i en ladestasjon som elevene bruker til
iPader og telefoner.
– Vi supplerer gammelt med nytt, og bruker det vi får tak i,
sier Knut Holås, som har gått veien fra skogsarbeider til yrkesfaglærer og
master i yrkesdidaktikk.
Skolen har sitt eget lille sagbruk, der elevene kan være med
på prosessen fra tømmer til lafteplanker, og de har også felt trær selv.
Materialene kan brukes i undervisningen.
I 2021 bygget elevene et drivhus etter å ha kommet over 500
brukte vinduer hos et borettslag, som skulle kaste dem. Dette var en del av
pilotprosjektet «Sirkulærøkonomi i praksis», som handler om at ressurser er til
nytte så lenge som mulig, og det er et samarbeid med nettverket Sirkellaget.
Drivhuset er nå flyttet til Voll gård i Trondheim. Stedet
har tilnavnet «Hele byens bondegård» og er en stiftelse med de fem medlemmene
Trondheim kommune, 4H Trøndelag, Sør-Trøndelag Bonde- og småbrukerlag,
Trøndelag Bondelag og Sør-Trøndelag landbruksselskap. Her fungerer
gjenbrukshuset blant annet som utsalg for grønnsaker og andre vekster som
dyrkes på gården, og det er hyppig besøkt i sesongen.
Annonse
Eget gjenbrukslager
Nå er det blitt enklere for skolene å få
tak i gode, brukte materialer. For et drøyt år siden opprettet Trondheim
kommune en 11 000 kvadratmeter stor gjenbrukssentral, og de samarbeider også
med fylkeskommunen så de videregående skolene kan dra nytte av det. Helt gratis.
Petter Nerbye er ansatt som gjenbrukskoordinator, og han og
Knut Hølås er enige om at regelverket er enklere når verdiene forblir innen det
offentlige.
Det er akkurat kommet inn et parti med vinduer. Rundt på de
lange hyllene ligger treverk og stein sortert, og det finnes også en samling
med søppelkasser, som kommunen har byttet ut med digitale. Nå skal de gamle få
nytt liv på Nidarvoll skole, som er under bygging. Elevene har dekorert
søppelkassene med egne tegninger, som vil lyse opp i skolegården.
– Det er kommet 150 tonn med materialer på et år til
gjenbrukssentralen. Fortsatt er tilbudet større enn etterspørselen, men vi ser
en holdningsendring. Gjenbruk er blitt viktig for økonomien, og ikke minst for
miljøet, sier Petter Nerbye.
Og når det gjelder kvaliteten:
Når materialene har tålt 50–60 år, så får vi ikke en bedre
kvalitetssjekk, mener de to fagmennene.
Knut Hølås er ikke i tvil om hvordan det kan rekrutteres
flere til yrkesfag.
– La de unge få prøve mer forskjellig, og sørg for valgfag
som sløyd og håndarbeid på ungdomsskolen, slik at det finnes noen fristeder.