I Trondheim velger flere og flere jenter utradisjonelt
Flere jenter i klasser hvor det tradisjonelt er flest gutter, gir bedre læringsmiljø, mener Trondheims-rektor Marit Flak Stovner.
Hun er svært fornøyd med at jentene nå inntar de tradisjonelle guttefagene, på Charlottenlund videregående skole.
På fag som byggfag, rørfag og tekniske og industrielle fag, markerer jentene seg mer og mer.
– I dette skoleåret har vi hatt en gledelig og stor økning av jenter i disse fagene. På vg1 hele 18 jenter og på vg2 12. Vi håper på og jobber for at denne positive trenden skal fortsette, sier rektor Marit Flak Stovner.
Hun sier at jentene er berikelse i klassene, at det er begge kjønn i klassene gir bedre læringsmiljø og jentene framstår som gode forbilder i skolens fellesområder.
Stolte
– Det er flott at de er viser fram stoltheten over faget sitt ved å ha på arbeidsklær i skolehverdagen, fremhever hun.
En av jentene, Victoria Emilie Riiber, skal nå begynne som lærling hos Frøya Bygg.
– Det er ikke så formelt og vi har veldig frie tøyler, sier hun om tiden på skolen.
Markert seg
Rektor på Charlottenlund sier at jentene har markert seg som faglige dyktige, pålitelige og seriøse:
– Faktisk så dyktige at bedriftene slåss om å få dem som lærlinger etter vg2. En av jentene hadde ikke mindre enn tre ulike lærlingeplasser å velge mellom.
Hun mener at økt rekruttering av jenter og økt rekruttering til yrkesfag generelt, er en berikelse for Trøndelags-regionen.
– Verdiskapingen i regionen vår er avhengig at vi i samhandling med næringslivet både rekruttere og utdanner flere dyktige, kreative og selvstendige fagarbeidere. Til det trengs flere ungdommer, og spesielt trenger vi flere jenter, sier rektor Marit Flak Stovner.
Fornøyde
Også lærerne Eirik Selnæs og Leif Roar Lassesen på vg2 tømrer, er fornøyde med flere jenter i klassen.
– Jentene er dyktige og motiverte. De utmerker seg, og vi får svært gode tilbakemeldinger fra bedriftene der de har praksis. I tillegg er det positivt for klassemiljøet med flere jenter, sier Selnæs og Lassesen.