Illustrasjonsfoto: istock
Skolelederes fremste oppgave nå er å lytte, justere og legge til rette
Debatt: – Jeg har aldri vært i tvil om at lærere fyller arbeidstiden sin i løpet av året. Men nå er jeg mest bekymret for at lærere jobber altfor mye.
Her kommer noen tanker fra en skoleleder som er særdeles imponert i disse dager. Norsk skole har fått kastet i fanget den største endringen noen gang når det gjelder hvordan undervisningen drives, og det over natta. Det kom signaler om stengte skoler, men avgjørelsen ble ikke tatt før elever var reist hjem. Allikevel var det for mange på plass gode opplegg dagen etter.
Det å være skoleleder i disse dager krever raushet og tillit, for alle har fått en hverdag som er snudd på hodet. Lærere skal være hjemme, ta seg av egne barn, og samtidig drive fjernundervisning inn i de tusen hjem.
Skolelederes fremste oppgave i disse dager er å lytte, justere og legge til rette for at lærere får de beste rammevilkår for å gjøre dette. Raushet i at alt er ikke perfekt, raushet i at ikke alle har de samme forholdene hjemme, raushet for at ikke alle får til alt. Tillit til at profesjonsutøveren tilpasser og justerer ut i fra det som fungerer best for den enkelte, seg selv og klassen.
Mange er i dag «heldigitale» med alt det innebærer. Det gir muligheter, men samtidig noen utfordringer. Den største er tilgjengelighet. Det er lettvint å bli sittende og svare på meldinger, lete opp noe nytt, sende ut beskjeder, sitte i sofaen og drøfte opplegg med kollegaen. Jeg har aldri vært i tvil om at lærere fyller arbeidstiden sin i løpet av året. Men nå er jeg mest bekymret for at lærere jobber altfor mye.
Tidenes største endring er i gang og iverksatt. Dette er fagfornyelsen på mange måter. Jeg er imponert over norsk skole og de som jobber i skole.
Hilsen en imponert skoleleder