Foto: Human-Etisk Forbund
En livssynsinkluderende skole, endelig!
Debatt: Når regjeringen nå presiserer at forbudet mot forkynnelse i skolen skal gjelde for hele opplæringen i skolen så er det svært gledelig.
Endelig kan vi med alvor
prate om en inkluderende fellesskole på livssynsfeltet.
Dette er en viktig
presisering som har vært etterlengtet. Opplæringsloven har hatt forbud mot
forkynnelse i KRLE-undervisningen tidligere, men elevene har ikke hatt samme
vern mot forkynnelse i andre fag og resten av skolehverdagen. Nå skal dette
gjelde all opplæring om religion og livssyn, uansett fag. Elevene i
videregående sikres også gjennom forslagene en fritaksrett på religiøst,
filosofisk og livssynsmessig grunnlag slik elevene har hatt i grunnskolen siden
2005. Det har vært etterspurt også i det religionsdidaktiske miljøet.
Tilbakemeldingene en
regjering og statsråd får når man legger frem en ny opplæringslov vil alltid
være en blandet. Mange vil nok lufte elementer de er uenige med og misfornøyde
med. Derfor er det viktig å takke både denne og den forutgående regjeringen for
ønsket om å sikre fellesskolen på denne måten. Dette er gode nyheter for alle
elever i den norske fellesskolen. Det er viktig at dette følges opp slik at
skolen kan være en trygg og inkluderende felleskapsarena uansett hva du eller
foreldrene dine tror på.
Nesten 7 av 10 mener at det
ikke bør være religiøs forkynnelse i offentlige skoler i Norge. Det viste en
undersøkelse Kantar utførte i 2022 for Human-Etisk Forbund. De yngste er mest
negative. Det er også blant de yngste vi finner de største endringene i det
norske livssynslandsskapet, med en klar endring i antallet som for eksempel
rapporterer å ha en tro på en gud eller som opplever at det er det sekulære
humanistiske livssynet som står nærmest deres eget livssyn.
Vi i Human-Etisk Forbund
har lenge arbeidet for en livssynsåpen skole, med god og mangfoldig
undervisning om religioner og livssyn, filosofi og etikk. Vi heier på faglige
ekskursjoner til, og besøk fra, ulike tros- og livssynssamfunn. Dette er gode
metoder for å oppnå faglig kompetanse om religioner og livssyn. Det er likevel
viktig at dette har et faglig fokus, og ikke er ment å skulle forkynne
trosinnholdet til de ulike tros- og livssynssamfunnene. I et åpent og
inkluderende samfunn er det helt grunnleggende at barna i fellesskolen får
frihet til å velge selv hva de vil tro på, uten å bli påvirket til en bestemt
tro.
Gjennom våre
konfirmasjonskurs var faktisk Human-Etisk Forbund de første i Norge som
underviste ungdom om andre religioner enn kristendommen. Heldigvis fulgte
fellesskolen etter, men det har vært en lang kamp mot at skolene påvirker
elevene til én bestemt tro. Nå må forbudet etterleves slik at alle elever kan
føle seg inkludert i den norske fellesskolen framover.
Det er også symbolsk viktig
at KRLE ikke lenger har en egen lovparagraf, men at den har blitt erstattet med
en paragraf som handler all undervisning relatert til religioner og livssyn.
Dette understreker at KRLE er et ordinært skolefag. Det er ingen andre fag som
har hatt egne paragrafer i loven. Endringene som jeg nå har berømmet betyr
likevel ikke at Human-Etisk Forbund nå er fornøyd med KRLE-fagets bestemmelser
med tanke på navn og timefordelingen, men den kampen kan vi ta igjen i morgen.
Nå er det tid for å juble, og se frem til Stortingets behandling av
lovforslaget. Vi forventer at også Stortinget følger opp regjeringens forslag,
med tanke på at et klart flertall av partiene på Stortinget har vært med på å
legge frem de samme forslagene.
Det livssynsåpne samfunnet
har vært et ledende ideal for tros- og livssynspolitikken i Norge de siste ti
årene. Dette farger også forslaget til ny opplæringslov. Samtidig er dette et
ideal som det tar tid og hardt arbeid å gjøre til en realitet. Med forslagene
som ligger i dette lovforslaget er vi kommet et langt skritt nærmere å oppnå
dette i skolen.