Clemet vil gjøre skoledagen tryggere
Stoltenberg-regjeringas lovforslag om elevenes
arbeidsmiljø fikk stryk i fjorårets høring. Nå
vil statsråd Kristin Clemet (H) imøtekomme de sterkeste
innvendingene.
Statssekretær i Utdannings- og
forskningsdepartementet, Helge Olav Bergesen, opplyser til
Utdanning.ws at lovforslaget som skal komme i løpet av
våren også vil ta for seg det psykososiale
arbeidsmiljøet.
Dette er helt i tråd med uttalelsene fra
en rekke høringsinstanser, bl.a. Foreldreutvalget for
grunnskolen (FUG), om at Trond Giskes lovforslag for ensidig
konsentrerte seg om det fysiske arbeidsmiljøet for elevene.
Giske foreslo at tittelen på den nye paragrafen skulle
være "Det fysiske arbeidsmiljøet for skoleelevane".
I høringen ble det etterlyst begreper om
det psykososiale arbeidsmiljøet og konkrete initiativ til
å forebygge dårlig psykososialt arbeidsmiljø.
Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) ba om at departementet
vurderte dette på nytt.
FUG trakk spesielt fram at det må komme
egne bestemmelser både om forebygging av mobbing og saksgang i
mobbesaker.
Det er nettopp beskyttelse mot mobbing Clemet
nå vil ha med i lovforslaget. Bergesen sier at det er en rekke
alvorlige mobbesaker i mediene i det siste som har fått
politisk ledelse i UFD til å foreslå en
"mobbeparagraf".
- Hvordan blir den?
- Vi vil plassere og presisere skolenes og
skoleeiernes ansvar for å slå ned på mobbing.
Elevene skal kunne kreve erstatning på linje med det kravet de
har for å få opplæring, sier Bergesen og nevner at
departementet vil se på hvordan det svenske lovverket
beskytter elevene mye bedre enn den norske
opplæringsloven.
Ifølge en spørrerunde VG har gjort
blant de politiske partiene på Stortinget, er det flertall for
å skjerpe kravet til at alle elever skal ha rett til å
føle seg trygge på skolen.
Norsk Skoleblad omtalte svarene fra
høringsrunden om lovforslaget i nr. 25, 15. september
2001:
Her ble det slått fast at mange vendte
tommelen ned for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets
forslag om å ta inn en lovparagraf om elevenes
arbeidsmiljø i Opplæringsloven.
"Forslaget blir kritisert for å være
for snevert, for uklart, mangle sanksjonsmuligheter og at det ikke
blir fulgt opp med penger. Norsk Lærerlag, Lærerforbundet
og Elevorganisasjonen vil ha en helt ny lovtekst og får langt
på vei støtte av LO. Norsk Skoleblads gjennomgang av
høringsuttalelsene viser at det ikke bare er lærere og
elever som gir lovforslaget stryk. Tunge høringsinstanser som
Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) og Sosial- og
helsedepartementet (SHD) påpeker store mangler ved
lovforslaget.
AAD er blant de mange høringsinstansene
som etterlyser sanksjonsmuligheter overfor skoleeiere som ikke
følger pålegg om utbedringer. Departementet understreker
"...at et effektivt håndhevingsinstitutt som hovedregel krever
at det kan settes ris bak speilet". AAD påpeker også at
spørsmålet om brukermedvirkning ikke er skikkelig
utredet.
SHD mener at forholdet til forskrift om
miljørettet helsevern i barnehager og skoler er uklart, og
mener det blir direkte feil dersom dagens regelverk skal føres
videre med en ny lovparagraf i Opplæringsloven. Da får vi
både en statlig og kommunal tilsynsmyndighet til å
overvåke elevenes arbeidsmiljø. Derfor ber dette
departementet Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF)
om å avklare forholdet til dagens forskrift.
SHDs høringsuttalelse bygger på
innspill fra Statens helsetilsyn og fylkeslegene som mener at en
regelendring må kunne bli oppfattet som en forsterkning av
dagens. Da må KUF avklare en rekke forhold slik at en ikke
skaper mer forvirring enn styrking av barns arbeidsmiljø.
I dag er det kommunene som fører tilsyn
med seg selv og kan gi dispensasjon fra forskriften om
miljørettet helsevern. Departementet får støtte for
å fjerne denne dobbeltrollen. I likhet med flere
høringsinstanser mener fylkeslegen i Vest-Agder at det er
meningsløst å gi en statlig myndighet tilsynet med
elevenes arbeidsmiljø uten at myndighetene får
sanksjonsmuligheter.
Flere kokker
I dag overvåker Arbeidstilsynet,
kommunene og Statens helsetilsyn ved fylkeslegene
arbeidsmiljøet i Skole-Norge. Arbeidstilsynet har en rolle i
forhold til helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS) og
kommunelegene har en rolle i forhold til miljørettet
helsevern. Når skolemyndighetene i tillegg skal få et
ansvar for elevenes arbeidsmiljø, etterlyser fylkeslegen i
Sogn og Fjordane en drøfting av hvordan dagens tilsyn og
kontroll av skolene skal samordnes. Han mener at KUFs lovforslag i
verste fall kan føre til byråkratisering og pulverisering
av ansvaret uten at elevene får et bedre
arbeidsmiljø.
Statens utdanningsdirektør i Buskerud vil
at KUF må klargjøre forholdet til fylkeslegen som
tilsynsmyndighet og fylkesmannen som klageinstans. Statens
utdanningsdirektør i Hordaland påpeker at det er uklart
hvem som skal ha tilsynsfunksjonen. Dersom det er meningen at
utdanningskontorene skal ha den, må de få tilført
kompetanse i arbeidet.
Sosial- og helsedepartementet mener det blir
direkte feil dersom en samtidig med ny lovparagraf skal
videreføre dagens helselovgivning. Da får vi både en
statlig og en kommunal tilsynsmyndighet for de samme
forholdene.
Penger er svaret
Fylkeslegen i Vest-Agder viser til at når
mange skoler i dag fortsatt drives i strid med myndighetenes
forskriftskrav, er det ikke på grunn av manglende
bestemmelser, uvilje eller manglende kunnskap om hva som er
tilfredsstillende arbeidsmiljø i denne sammenheng.
"Årsaken er først og fremst
manglende økonomisk prioritering, organisering og samhandling
mellom kommunene og de berørte sentrale myndigheter".
Fylkeslegen mener høringsforslaget har et for snevert
perspektiv ved at det er bare er en mindre formell lovjustering
"uten å ta inn over seg de store fysiske utfordringer store
deler av norsk skole står overfor". Fylkeslegen forkaster
lovforslaget og foreslår heller at det "...blir en del av en
bredere satsing, hvor de reelle behov for en miljøoppgradering
av norsk skole ses i en helhetlig sammenheng".
Når KUF ikke vil at lovforslaget skal ha
noen økonomiske konsekvenser for staten, synes fylkeslegen i
Vest-Agder at det gir et feil signal når det på
landsbasis er behov for et tosifret milliardbeløp for å
friskmelde skolene.
Fylkeslegen skriver at det er på tide at
sentrale myndigheter erkjenner dette og "finner fram til
økonomiske samhandlingsmodeller med kommunene som gjør
opprustningen av norsk skole mulig".
Ansvarsfraskrivelse
Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG)
beskylder departementet for ansvarsfraskrivelse når KUF hevder
at forslaget ikke har noen økonomiske konsekvenser.
Rogalandskommunen Klepps uttalelse illustrerer
kommunenes forventninger om at det må følge med
penger.
"Det bør forventast at staten i ein heilt
annen grad framover bidreg med overføringar til kommunane for
å setja kommunane i stand til '…mer lik praktisering av
bestemmelsene om arbeidsmiljø', som det er sagt i
høyringsutkastet," skriver opplæringssjefen i kommunens
uttalelse.
Lardal kommune i Vestfold mener at når
storting og regjering setter standarder for innhold og en del av
rammevilkårene for skolen, bør staten også ta sin
del av ansvaret for at elevene får et godt arbeidsmiljø,
mener kommunen.
Gjentatte ganger har FUG bedt departementet om
å sette av øremerkede midler til å oppgradere
eksisterende skolebygg til en forsvarlig standard etter lov og
forskrifter.
Skuffelse
Skuffelse er et ord som blir brukt om
lovforslaget av ulike interesseorganisasjoner. Norges astma- og
allergiforbund tar opp at lovforslaget er svært
ambisiøst, men at det ikke har noen verdi uten at det
følger med penger. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke
(LHL) vil at elevene skal ha individuelle rettigheter og godtar
heller ikke at hensynet til økonomi settes foran hensynet til
barns arbeidsmiljø og helse. Foreningen ber departementet
komme tilbake med et lovforslag som på en klar og utvetydig
måte sikrer barn og unge et godt innemiljø.
Norges Handikapforbund mener det er
skandaløst svakt at departementet kommenterer lovforslaget med
å skrive at "Bestemmelsen åpner for øvrig for en
skjønnsmessig vurdering hvor målestokken vil være
den alminnelige oppfatning eller forventning av hvordan et krav
skal innfris". Handikapforbundet krever at det må være et
minimum at krav til barns arbeidsmiljø konkretiseres og tas
inn i eksisterende lovverk.
Kommunenes Sentralforbund (KS) mener at
lovforslaget er unødvendig siden det ikke går lenger enn
Forskrift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager. KS
ser heller ikke at det er behov for å opprette et nytt
tilsynsorgan. I dag er det flere tilsynsorganer innen
arbeidsmiljø, helse, miljø og sikkerhet og bygg og
anlegg. Ordningen er ikke god og med enda et tilsyn, vil det neppe
forenkle situasjonen, mener KS.
For snevert
Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) synes
det er galt at lovforslaget ensidig konsentrerer seg om det fysiske
arbeidsmiljøet for elevene. Tittelen på den nye
paragrafen er "Det fysiske arbeidsmiljøet for
skoleelevane".
Det er flere høringsinstanser som
kritiserer dette og etterlyser begreper om det psykososiale
arbeidsmiljø og konkrete initiativ til å forebygge
dårlig psykososial arbeidsmiljø. Funksjonshemmedes
fellesorganisasjon (FFO) vil ha dette vurdert på nytt. FUG
trekker spesielt fram at det må komme egne bestemmelser
både om forebygging av mobbing og saksgang i mobbesaker.
FUG krever derfor at loven må være
tydeligere og stille strengere krav enn bestemmelsene i
forskriften, noe som må føre til en total gjennomgang og
revisjon av forskriften om miljørettet helsevern.
Elever og lærere vil ha ny
paragraf
Elevorganisasjonen, Norsk Lærerlag og
Lærerforbundet vil at elevene skal få individuell
klagerett dersom arbeidsmiljøet er farlig. Det går fram
av et helt nytt forslag organisasjonene har laget til hvordan de
vil at paragrafen skal være. Her foreslås det at elevene
skal sikres et arbeidsmiljø som gir elevene full trygghet mot
fysiske og psykiske skader.
Forskriften skal sikre elevene minst samme
rettigheter som voksne har etter arbeidsmiljøloven.
Skolenes elevråd må få rett til
å uttale og komme med forslag i alle saker som gjelder
arbeidsmiljøet på skolen. Sammen med skolenes
øverste styrer skal elevenes rådsorganer kunne stenge
hele eller deler av skolen dersom det er uansvarlig å
være der.
Overprøving kan skje av et uavhengig
statlig tilsynsorgan. Organet skal kunne pålegge skoleeier
å foreta utbedringer og ha sanksjonsmulighet. Organet skal
også kunne stenge hele eller deler av skolen.
Elevenes og lærernes organisasjoner vil
også at det skal være et elevombud på hver
skole.
Landsorganisasjonen (LO) foreslår
også elevombud, at det må avklares hvordan elevenes
psykiske arbeidsmiljø kan tas med og at tilsynsorganet
får sanksjonsmuligheter.
Bakgrunn
Standarden på norske skoler er svært
ujevn, nasjonalt og lokalt. De aller fleste kommunene har en eller
flere skoler med alvorlige miljøproblem. Derfor vedtok
Stortinget 18. mai 2000 å be regjeringen i løpet av
høsten samme år komme med et forslag om å lovfeste
arbeidsmiljøbestemmelser for elever og studenter.
Først 23. april kom KUF med et forslag
som var på høring til 15. august 2001. Etter
departementets mening skal ikke lovforslaget være noe mer enn
å gjøre kravene til elevenes arbeidsmiljø bedre
kjent og få kommunene til å leve opp til dem. Reglene er
ment å regulere skolenes ansvar, uten at elevene gis
individuelle rettigheter til et godt arbeidsmiljø. På
bakgrunn av høringsrunden tar regjeringen sikte på å
fremme et lovforslag i løpet av høsten.
- Elevene blir voksne før noe
skjer
Mange av dagens elever vil bli voksne før
kommunene vil makte å gjennomføre planene sine med å
ruste opp skolene. Slik beskriver fylkeslegen i Vest-Agder
situasjonen i skolen.
Fylkeslegen synes det er ille at elevene har
så ulike vilkår når det gjelder arbeidsmiljøet
i skolen, noe som har stor betydning for helse, trivsel og
læring. I et høringsnotat som danner grunnlag for
uttalelsen fra Statens helsetilsyn peker fylkeslegen på at det
over lang tid har "...vært betydelige fysiske
arbeidsmiljøproblemer i norsk skole, både for elever og
lærere.
De alvorligste og mest kostnadskrevende
problemene er knyttet til manglende installasjoner for ivaretakelse
av forsvarlig luftkvalitet, temperaturforhold, vedlikehold og
arealbehov. En betydelig del av norske elever (og lærere)
må derfor gå i skoler som er i forfall, i strid med
gjeldende miljøkrav etter forskrifter hjemlet i
kommunehelsetjenesteloven og arbeidsmiljøloven. Ut fra de
kommunale skolebruksplaner som nå foreligger, og de erfaringer
man har fra de seneste 10-års rehabilitetsarbeid av gamle
skoler i kommunene, vet vi at det vil ta meget lang tid før
dette arbeidet er ajourført..."
Forskriften om miljørettet helsevern i
barnehager og skoler som trådte i kraft fra 1. januar i 1996
ga håp om at elevenes arbeidsmiljø skulle bli bedre, men
Barneombudets undersøkelse i 1998 og Asplan Viaks evaluering i
2000 viser at lite har skjedd. Per 1. januar 2000 var det bare fem
prosent av landets skoler som tilfredsstilte kravene i
forskriften."