– Boken har to vesentlige fordeler fremfor skjerm: At man ikke blir forstyrret og at leseopplevelsen blir mer håndgripelig, ifølge den danske leseforskeren Jan Mejding. Illustrasjonsfoto: Paal Svendsen.
Når barn skal lære å lese, er papir bedre enn skjerm
Datamaskiner, nettbrett og annen skjermteknologi betyr snarveier til så mangt, men ikke til bedre leseferdigheter, viser dansk forskning.
Gode, gammeldagse bøker slår skjermlesing, ifølge forskning gjengitt på nettsidene til Danmarks radio.
Jan Mejding er en av forskerne bak den danske delen av ePIRLS, en stor internasjonal undersøkelse om barns digitale lesing.
Elektronisk leseprøve – ePirls
- I ePIRLS har man for første gang undersøkt hvordan det å lese digitalt påvirker skolebarn.
- I alt 2506 danske elever har fått testet lesekompetansen i 4. klasse.
- Generelt er danske elever gode til å lese på skjerm, men de grunnleggende leseferdigheter oppnår de best ved å lese på papir, er én av konklusjonene.
Dataene er samlet inn i 2016.
Kilde: Danmarks Radio / Politiken / Aarhus Universitet
– Elevene var faktisk skikkelig gode når det gjaldt å håndtere alt det tekniske ved å lese på skjerm. Men å lese på skjerm økte ikke leseferdighetene deres jo mer tid de satt ved skjermen, sier Mejding. Han er lektor emeritus ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet
Ifølge Politiken har antallet elever som leser mindre enn 30 minutter daglig utenfor skolen, steget fra 50 prosent i 2011 til 60 prosent i 2016. I 2011 sa 44 prosent at de likte å lese, et tall som har sunket til 36 prosent i 2016.
To vesentlige fordeler med bøker
Andelen elever som oppgir at de har lett for å lese, har falt fra 62 prosent i 2011 til 59 prosent i 2016. Stadig flere velger vekk det å lese på papir.
Skjermlesing har flere fortrinn, men boken har to vesentlige fordeler. At man ikke blir forstyrret og at leseopplevelsen blir mer håndgripelig, ifølge Jan Mejding, som gjengis slik av dr.dk:
– Man kan selvfølgelig godt lære å lese via skjerm og fortsette med det. For barn som skal lære å lese, er det imidlertid viktig at de kan konsentrere seg om lesinga, og bare lesinga, i lengre tid om gangen, sier han.
– Har du med en bok å gjøre, vet du hvor lang den er. Er du et stykke inn i teksten, har du en fysisk fornemmelse av hvor du er. Den forsvinner ved skjermlesing der man bare ruller nedover i et uendelig dokument, sier han.
Han råder lærere og foreldre til å bruke både skjermen og boken.
– Man kan bruke skjermtekster til svært mange ting når man først kan lese. Men variér lesingen, og sørg for at barna ikke bare leser på skjerm, men også på papir, og at de gir seg tid til fordypning i tekstene de leser, sier Jan Mejding.