Aksjespill i undervisningen bekymrer eksperter
Lærere bør være varsomme når de bruker aksjespill i undervisningen, mener en dansk forening for spillavhengighet.
Tall fra danske skoler viser at mange lærere har tatt i bruk en gratis plattform for aksjemarkedsspill i undervisningen. I spillet simuleres handel på aksjer og kryptovaluta. I august var 68 klasser i gang.
Spillet skiller ikke mellom hvilket skolenivå brukerne er på, men selskapets direktør sier til folkeskolen.dk at det er overvekt av grunnskoleelever.
Spillet Aktiedysten er gratis og direktør Michael Nielsen Rasmussen sier at de ikke tjener penger på annonser eller salg av data. Det er derimot finansiert av private investorer. Mark Skiffard, lærer på Samsøgades Skole i København, er en av mange lærere som har tatt i bruk spillet i samfunnsfag og matematikk.
– Elevene liker det kjempegodt. Vi bruker om lag et kvarter i uken og ser på hvilke aksjer som har steget og hvilke som har falt. Så snakker vi om hvorfor det går opp og ned. Det er kurver og prosenter slik at det blir aktuelt for elevene - i matematisk forstand, sier han.
LES: Ved hjelp av VR-briller får elevene prøve seg i sitt fremtidige yrke
Han mener spillet i større grad kan brukes til å gi et innblikk i dynamikken som foregår i samfunnet enn matematikk-faget. Men selv om spillet kan virke uskyldig, er det ikke uten risiko å introdusere skoleelever for investeringsverdenen.
Det danske senteret for ludomani (spillavhengighet, red.anm.) advarer lærere.
– Å vise elevene aksjeverdenens dynamikk og fallgruver er greit, men de skal også være forsiktige. Det er svært viktig å fortelle dem at noen aksjer skal man holde seg helt borte fra. Å investere i noen typer aksjer er som gambling, sier Henrik Thrane Brandt, leder for Center for Ludomani.
Han er spesielt bekymret for investering i råstoffer og populære kryptovalutaer. I motsetning til aksjer i vanlige selskaper, kan slike aksjer stige og falle svært fort. Dette mener han kan utvikle seg til spillavhengighet senere i livet.
– Spekulative aksjer kan sammenliknes med gambling. Det aktiverer de samme mekanismene i hjernen, men kan samtidig oppfattes som mer intelligent og prestisjefylt enn gambling. Dette er et område som barn ikke skal komme i kontakt med, advarer han.