Debatt: Å stå utenfor skole- og arbeidsliv, betyr dårlig økonomi og sannsynligvis lav selvfølelse. For mange handler det om at de aldri får sjansen.
AstridHauge RambølSosiolog og analytiker i Manifest Analyse
Publisert
Annonse
Arbeid til alle er jobb
nummer én. Det har vært arbeiderbevegelsens mantra i årtier. Likevel er
114 000 unge mellom 15 og 29 år verken i arbeid eller i utdanning. De er
utenfor. For mange av dem handler det ikke om at de ikke kan eller vil jobbe.
De har ikke fått sjansen.
Annonse
Halvparten av de i denne
aldersgruppen som står utenfor, har det til felles at de ikke har fullført
videregående skole. Dette gjør veien inn i arbeidslivet vanskeligere. Det er
ikke fordi alle jobber krever videregående opplæring, det er ikke fordi de er
dumme, og det er ikke fordi det ikke er bruk for dem. Men de har ikke fått
sjansen.
For de aller fleste barn og
ungdommer går grunnskolen greit. De trives og kommer seg gjennom fagene på
høvelig vis. De fleste fortsetter også på videregående, og for de fleste går
det greit. Men hver femte elev fullfører ikke. Blant dem som velger yrkesfag,
er det bare omtrent to av tre elever som fullfører løpet på normert tid. Det
hadde ikke vært så alvorlig hvis de hadde gode alternativer å gå til. Men det
har de færreste av dem.
For den enkelte betyr dette
dårlig økonomi, og sannsynligvis også dårlig selvfølelse. For velferdsstaten
blir det dyrt. For arbeidslivet betyr det mangel på sårt trengt arbeidskraft.
Alle taper på at mange står utenfor.
Droppet ut eller skjøvet ut?
Man snakker om «frafall» i videregående skole
og at elever «dropper ut». Men er det elevene som gir opp, eller er det skolen
som gir opp en del av elevene?
Gjennom hele skoleløpet vies
det mest tid til teoretisk læring. Elevene som trives med tavleundervisning,
blir premiert med gode skoleresultater. De barna som har anlegg for snekring,
omsorgsarbeid, matlaging eller grønnsaksdyrking, får derimot nesten ikke
utviklet ferdighetene sine på skolen, og de får heller ikke særlig uttelling
for dem.
Slik sorterer skolen barna
våre. De som mestrer det teoretiske godt, blir vurdert som flinke. De som er
mindre sterke teoretisk, blir vurdert som «dumme» eller «udugelige». Dette er
veldig kjipt for de barna og ungdommene som opplever at skolen vurderer dem som
dumme, og burde i seg selv være grunn nok til å ta affære.
Men fordi skolen har et
snevert syn på hvilke ferdigheter det er verdt å måle og karaktersette, er
dette også for samfunnet en lite nyttig måte å vurdere folk på. Likevel virker
det som om samfunnet i stort, og arbeidslivet spesielt, har akseptert skolens
vurderingskriterier: For dem som ikke har vitnemål fra videregående, er veien
inn i arbeidslivet ofte lang.
Men å ikke være flink på
skolen betyr ikke at man er dårlig til å jobbe.
En ny mulighet
I pamfletten «Vinn, vinn, vinn! Når arbeid, ikke skole,
er veien til arbeid» møter vi flere ungdommer som har sluttet på videregående
til fordel for ledighet. De forteller om en skole som ikke passet for dem. For
mye teori og for lite praktisk læring gjorde at de sluttet.
Gjennom Nav får de tilbud om
alternative veier inn i arbeidslivet, flere av dem tilpasset ungdommer som har
sluttet på videregående til fordel for ledighet. Et av prosjektene som hjelper
ungdommer inn i arbeidslivet er «Skole på byggeplass» hos Veidekke. Der får
ungdommer som har sluttet på videregående, yrkesfagopplæring på byggeplassen.
Så mye som mulig av undervisningen foregår på byggeplassen, fremfor i klasserommet.
Men noe klasseromsundervisning blir det også, for elevene må ta de
obligatoriske fagene som kreves for fagbrev. De aller fleste lykkes. Det var
med andre ord ingenting i veien med verken læreevnen eller arbeidsevnen.
Et annet prosjekt som har
hjulpet mange unge inn i fast jobb, er «Møller Medvind», hvor bilkonsernet
Møller ansetter arbeidsledig ungdom og lærer dem opp i bilpleiefaget. Et viktig
poeng for Møller er at ungdommene blir ansatt i full, fast stilling. De mener
at deltid er en fattigdomsfelle for mange unge som prøver å komme seg inn i
arbeidslivet. Tryggheten i en fast full stilling gjør at ungdommene kan
planlegge livet på en helt annen måte.
Teodor Olving beskriver
tiden som arbeidsledig som en mørk tid i livet. Det var ensomt å stå utenfor,
og lite penger begrenset det sosiale livet. Å få jobb hos Møller Medvind snudde
livet til det bedre. Han forteller at det beste med å komme på jobbintervju hos
Møller var at de ikke var opptatt av vitnemål og karakterer, men heller av
hvilke interesser han hadde. Å vurdere folk ut fra interesser og motivasjon
burde egentlig ikke være noe radikalt, men i dagens CV-opptatte arbeidsmarked
er det faktisk det.
Annonse
Må man først feile?
Historien
til Teodor Olving viser med all tydelighet at det ikke er arbeidsevnen det står
på. Men er det nødvendig at ungdommen først må oppleve å feile, før de får
tilbud om en alternativ vei inn i arbeidslivet? Fremfor å presses gjennom en
skole som ikke passer for alle, trenger ungdom flere muligheter til å utforske
egne ferdigheter og arbeidsevner.
En skole med et snevert syn
på kunnskap skyver mange unge ut. For selv om skoleresultatene ikke
nødvendigvis sier noe om elevenes arbeidsevner, fører dårlige karakterer gjerne
til at evnene deres nedvurderes både i arbeidslivet og av ungdommene selv.
Hver og en av oss trenger å
kjenne at det er bruk for oss. Og det er bruk for alle: Samfunnet vårt
trenger at de som har helse til det, jobber, og på den måten bidrar til at
velferdsstaten trygt kan bære de av oss som ikke er i stand til å jobbe.
Fagbevegelsen må fortsette å
kjempe for arbeid til alle. En del av det må være å kreve at skolen ikke skyver
arbeidsmotivert ungdom ut i ledighet.