Brannslokking eller vedvarende innsats mot bråk og uro i skolen?
Innsatsen for å forebygge og mestre problematferd i skolen må være basert på vedvarende, gjennomtenkte og positive strategier fremfor brannslokkingsmanøvrer. Til dette kreves prioriteringer både i og utenfor skolen, skriver innsenderne.
Tilsvarende reaksjoner kom etter Pisa 2000.
Ifølge medieoppslagene står det svært dårlig
til med norsk barneoppdragelse. Spørsmål er reist om
voksne har mistet kontroll over de unge som viser hensynsløs
og respektløs atferd. Pisa gir imidlertid ikke grunnlag for
denne konklusjonen, fordi den er avgrenset til 15-åringers
ferdigheter i realfag og svar på noen få
spørsmål om deres opplevelser av læringsmiljøet
i disse fagene.
Norske studier av elevatferd og
læringsmiljø nyanserer dette bildet (Ogden &
Lindberg, 2001): De aller fleste (om lag 70 prosent) oppfører
seg som forventet, en mindre gruppe (20 prosent) gir ifølge
lærerne grunnlag for bekymring, 8 prosent utgjør en
høyrisikogruppe og 2 prosent viser alvorlige
atferdsproblemer.
Svar på hvem eller hva som er skyld i den
negative atferden har ikke latt vente på seg: "Foreldrene.
Barna. Innvandrerne. Lærerne. Samfunnet. Undervisningsformen.
Skilsmissene." Det er også ropt høyt om løsninger
som raskest mulig kan fjerne problemene: "Hardere disiplin, direkte
konfrontasjon, straff, ekskludering og bøter."
Dette er utelukkende harde og omfattende
konsekvenser, som ikke er satt i sammenheng med nødvendige
forutsetninger for en ønsket virkning. Negativ atferd vekker
naturlig nok negative følelser og behov for å slå
hardt ned på bråkmakerne. Likevel; sagt med Olav Duuns
ord: "Det vonde drep du ikkje med øks." Like mye som det
finnes flere sannheter, er det ingen snarveier til gode
løsninger.
En skolekultur preget av gjennomtenkte
positive strategier vil utvilsomt fremme skolefaglig og sosial
kompetanse. Kompetanse kommer likevel ikke av seg selv, men
utvikles i et trygt læringsmiljø gjennom trening av ulike
ferdigheter.
Mange barn begynner på skolen uten
tilstrekkelige sosiale ferdigheter, og innfrir ikke forventninger
til positiv samhandling med andre barn og voksne. Årsakene er
oftest komplekse. Noen barn er vanskelige å imøtekomme,
har et heftig temperament eller er impulsive. Andre utagerer
når de møter motstand.
Ofte utvikles gradvis tvingende
samhandlingsmønstre mellom barn og omsorgsgivere, som kan bli
fastlåste og automatiserte. I skolen kan flere forhold
kombinert med problemer i hjemmemiljøet, bidra til utvikling
av barns atferdsproblemer. Hvis en lærer først er blitt
del av barnets negative atferdsmønster, kan det være
vanskelig å se sin egen rolle i opptrapping av konflikter
mellom seg og eleven.
Skolen har krevende målsettinger. Den
skal tilby et godt og effektiv læringsmiljø for å
bedre skolens gjennomsnittlige faglige prestasjoner, og den skal
legge til rette for optimale framskritt for hver elev. Den skal
også være en inkluderende skole for alle.
Elever som viser problematferd hindrer disse
målene. Det gjør det ikke bare vanskelig for disse barna
å lære, men berører i stor grad hele skolens
læringsmiljø der alle elever, ansatte og foreldre er
involvert. Dårlig oppførsel får ufortjent mye
oppmerksomhet, tapper tid og energi fra undervisningen, eskalerer
konflikter, opprettholder uro og skaper utrygghet for mange.
En rekke tiltak og løsningsforsøk er
gjort for å forebygge og redusere problemene. De fleste av
disse er kjennetegnet av manglende dokumentert virkning. Innsatsen
har vært smalsporet og usystematisk. Det er gitt råd og
anvendt enkle generelle løsninger på kompliserte og
sammensatte problemer.
Naturlig nok gir foreldre, lærere og
politikere uttrykk for skuffelse når innsatsen ikke virker som
forventet. Tiltakenes utilfredsstillende resultater blir kritisert,
og en finner raske løsninger for å slukke brann der og
da. Løsninger som det er urealistisk å forvente skal
kunne avhjelpe problemet på lengre sikt.
Forskning gir klare indikasjoner på at
uklar, ustrukturert, inkonsistent og straffende undervisningsstil,
utydelige regler og forventninger, uforutsigbar og inkonsekvent
håndheving av reglene og manglende tilpassing til den enkelte
elevs behov, bidrar til å opprettholde konflikter og endog
øke den problematferden som en prøver å stoppe.
Forskningsdata viser at negative konsekvenser
har liten effekt alene, og må derfor være del av
etablerte prosedyrer som har til hensikt å fremme positiv
atferd, støttende læringsmiljø og samhandling.
Samtidig har det liten effekt å fokusere
ensidig på barn med problematferd uten samtidig å rette
oppmerksomheten mot forhold som kan bedre hele skolemiljøets
sosiale klima og kompetanse. Det innebærer systematisk
kartlegging, vurdering og tiltak på flere nivåer for
å endre forhold som ser ut til å opprettholde
problemet.
Barn med atferdsproblemer trenger støtte
for å utvikle et mer positivt atferdsmønster og for
å trene inn sosiale ferdigheter. Dette er nødvendig for
å lykkes på skolen.
Tålmodighet, motivasjon, innsatsvilje og
positiv involvering er nøkkelord i metoder som har vist seg
å være vellykket. Atferdssenteret ved Universitetet i
Oslo, har et nasjonalt ansvar for å bidra til å utvikle
kompetanse og virksomme familie- og nærmiljøbaserte
tiltak for å forebygge og mestre atferdsproblemer blant barn
og unge.
Et av disse tiltakene, PMTO (Parent Management
Training-Oregon modellen), er et tilbud til foreldre som har barn
med atferdsproblemer i alderen 5-12 år. I tilknytning til
dette har vi igangsatt et skoleomfattende tiltaksprogram, PALS
(Positiv atferd, støttende læringsmiljø og
samhandling i skolen).
Resultatene fra utprøvingen (2002-2005)
er lovende: Kompetansebygging og forhåndsdefinerte positive
strategier som inkluderer alle voksne og barn i skolemiljøet,
fremmer et positivt læringsmiljø, reduserer problematferd
og gir skolen i samarbeid med foreldrene verktøy til å
mestre barns problematferd.
Endring skapes først og fremst i barnas
komplementære omsorgsmiljø, både hjemme og på
skolen. Å tydeliggjøre forventninger til barn gjennom
gode beskjeder, vil fremme positiv kommunikasjon og samhandling
før problemene melder seg. Å lære betydningen av
få enkelt positivt formulerte regler som respekt, ansvar og
omsorg, vil gi barn mulighet til å lykkes med å etterleve
dem.
Å forsterke positiv oppførsel hyppig
gjennom anerkjennelse og oppmuntring, vil motivere for å vise
lærte ferdigheter. Å få umiddelbare forutsigbare
milde negative konsekvenser for regelbrudd og dårlig
oppførsel, vil tydeliggjøre akseptabel oppførsel og
skape trygghet for alle.
Innsatsen for å forebygge og mestre
problematferd i skolen må være basert på vedvarende,
gjennomtenkte og positive strategier fremfor
brannslokkingsmanøvrer. Til dette kreves prioriteringer
både i og utenfor skolen. Det innebærer forvaltning av
ressurser som gjør skolen i stand til å følge opp
elevene gjennom veiledning og tilsyn i og utenfor
undervisningsrommet, både de velfungerende og de som trenger
ekstra støtte og oppmuntring.