– Det kan ikke bare være kvantitet som gjelder, det må også være kvalitet hos dem som skal kvalitetssikre barnehagen, skriver innsenderen. Ill.foto: Kjersti Mosbakk

Kvalitet i barnehage

– Kan barnehagelærere kvalitetssikre barnehagen dersom utdanningen ikke gir tilstrekkelig kunnskap om det?

Dette innlegget stod på trykk i Utdanning nr. 6/2016, publisert 1. april.

 

vg.no 24. februar 2016 stod det å lese at det er store forskjeller på kvaliteten i barnehagene i Norge. En av oppfordringene kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen kommer med, er at foreldrene bør bruke mer tid på barnehagevalget. Dette mener jeg er ansvarsfraskrivelse. Det bør ikke være foreldrenes ansvar å gjøre forundersøkelser i barnehagene, det bør heller være Kunnskapsdepartementets ansvar å sikre at kvaliteten i barnehagen er god nok og så lik som mulig.

Ett av tiltakene Røe Isaksen foreslår, er flere barnehagelærere. Det er noe jeg kan støtte, men det er ikke det endelige og enhetlige svaret. Det kan ikke bare være kvantitet som gjelder, det må også være kvalitet hos dem som skal kvalitetssikre barnehagen. Med andre ord må det være kvalitet i barnehagelærerutdanningen. Jeg har tidligere stilt spørsmål ved hvorfor barnehagelærerutdanningen får 15.000 kroner mindre per student i året sammenlignet med grunnskolelærerundantigen, til tross for at barnehagelærerutdanningen er dyrere å drive. Barnehagelærerens kompetanse er viktig, men tydeligvis ikke viktig …?

Professor Leif Hernes, som er med på å drive forskningsprosjektet Blikk for Barn ved Høgskolen i Oslo og Akershus, uttalte følgende til utdanningsnytt.no 13.12.15:

– Innholdet i barnehagen er viktig, men nedprioritert. Det å ha pedagoger som kan noe om et fagfelt som for eksempel musikk, er viktig. I dag er barnehagelærerutdanningen for enkel og overflatisk.  Ansatte i barnehagen bør ha spesialkunnskap når det gjelder målgruppen så vel som innhold. Det handler om å ha en kompetanse.

I Khrono 17. desember 2015 stod det å lese at studentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) opplever mangler i sin utdannelse som følge av kutt i både undervisning og krav i praksis. Blant annet har flere fordypninger ved HiOA blitt avviklet, og før jul var fordypning i småbarnspedagogikk vurdert lagt ned. Dette til tross for at forskere på feltet påpeker at det er behov for spesialkompetanse om de yngste barna. Ifølge Hernes (utdanningsnytt.no 13.12.15) har andelen barn under 3 år økt med over 32 prosent de siste 25 årene. Spørsmålet er om barnehagelærere kan kvalitetssikre barnehagen dersom utdanningen ikke gir tilstrekkelig kunnskap om det?

Røe Isaksen og Kunnskapsdepartementet: Jeg oppfordrer dere til å heve middeltildelingen til barnehagelærerutdanningen, det er vi som skal kvalitetssikre barnehagen!

 

Iselin Dagsdotter Sæterdal er leder av studentrådet Barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Powered by Labrador CMS