«Det er i samhandling og i konflikter at ny forståelse og oppdagelser skjer i leken»
De siste årene har det blitt et større foreldrekrav om ulike tilbud og aktiviteter innenfor skolefritidstilbudet, og den gode frileken er i ferd med å miste sin viktige plass.
I januar 2015 ble kvalitetsmeldingen «Gi meg en sjanse til å skinne» presentert for ansatte i Trondheim kommune. Vi som jobber i skolefritidsordningen (SFO) ønsker å utvikle en felles forståelse av kvalitet med oppmerksomhet på «hele barnet hele dagen». Å kunne leke er en kunst, og jo mer man leker desto bedre blir man til det.
De siste årene har det blitt et større foreldrekrav om ulike tilbud og aktiviteter innenfor skolefritidstilbudet, og den gode frileken er i ferd med å miste sin viktige plass. Frilek er en arena for kreativitet og sosialt samspill under veiledning av kompetente voksne. Kunsten er å finne en god balanse mellom voksenstyrte aktiviteter og frilek. I skolefritidsordningen får man oppleve fellesskap og skape vennskap på tvers av alder og kjønn.
«Hvis en er syk, har jeg bestandig flere å leke med. Jeg har mange venner på SFO og har det artig og sånne ting», jente 8 år.
«Jeg har alltid noen å leke med hvis jeg kjeder meg, og det er alltid noe å finne på», jente 7 år.
«Det er bedre å være på SFO, hjemme sitter jeg bare på Ipaden», gutt 8 år.
Frileken er en aktiv del av læringen. Det skapes gode relasjoner, og lek gir et tidlig innblikk i forhandlinger og lærdom om hvordan demokrati fungerer. Lekens kjennetegn er at den er frivillig, lystbetont og oftest en spontan aktivitet som barnet selv velger å delta i. God lek i trygge rammer er med på å gi barn en god selvfølelse, bekreftelse på seg selv som individ, og mestringsfølelse. Gjennom lek og samhandling med andre skaffer barn seg erfaringer, blir kreative og utvikler seg sosialt.
Som barneveiledere skal vi vise empati, skape varme, ha innlevelse og ha god kommunikasjon med barna. Det er i samhandling og i konflikter at ny forståelse og oppdagelser skjer i leken. Skolefritidsordningen er en god arena for vennskap, samhold og inkludering og er med på å forebygge mobbing.
I dagens samfunn blir barns mulighet til å styre egen fritid og egne valg begrenset. I det lange løp vil det kunne frata barnet muligheten til å utvikle evnen til å velge selv. Å være i en stram aktivitetsregi store deler av dagen vil også bidra til at barns kreativitet styres i så stor grad at den svekkes. Barna presterer på områder som de voksne verdsetter og svarer på de voksnes krav og forventninger.
Vi ønsker oss en større voksentetthet også i skolefritidsordningen, slik at vi kan videreutvikle det gode arbeidet som gjøres i Trondheim. Alle faggrupper må få kontinuerlig kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning. Vi må styrke den sanselige evnen, for barnet er opptatt av det nære og det lille, det uryddige. Det som lokker til oppdagelse og nysgjerrighet.
- Anne Jorun Frøseth er baseleder ved Dalgård SFO og styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim.