– Digitaliseringen av norsk skole har feilet
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.
– Ja, jeg mener det. Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter. Vi har tross alt brukt mye ressurser på det i norsk skole, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.
Tirsdag kom den internasjonale undersøkelsen ICILS, som viser at fire av ti norske niendeklassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse. Dagen før kom det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget med sin rapport. Utvalget har undersøkt barn og unges skjermbruk i barnehagen, skolen og på fritiden.
Hovedfunn
- Norske elever presterer bedre i digital kompetanse enn gjennomsnittet av deltakerlandene.
- I digital kompetanse er det 40 prosent av elevene som presterer på det laveste nivået.
- Elever med høy sosioøkonomisk bakgrunn presterer bedre i undersøkelsen.
- Digital teknologi brukes i stor grad i norsk skole.
- Norske lærere rapporterer om god digital kompetanse og økt samarbeid.
I tillegg til å slå fast at digitaliseringen av norsk skole har mislykkes, går Nordtun også i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter.
Utvalget konkluderer med at det er umulig å slå fast om digitaliseringingen i sum har ført til bedre eller dårligere resultater i skolen. Nordtun er uenig, og slår fast at skjermbruken har ført til dårligere læring.
Nordtun ønsker at staten skal sette en aldersgrense for å bruke sosiale medier til 15 år, noe som er i strid med utvalgets råd.
Utvalget vil ha inn mer såkalt profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og barnehage, mens Nordtun ønsker at lærere i barnehagen og på skolen skal få bruke mindre skjerm og flere trykte bøker.
Skjermbrukutvalgets rapport er nå sendt ut på høring.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Skole og utdanning seiler opp som den viktigste saken for velgerne
Klima og miljø er blitt mindre viktig, viser en meningsmåling.
-
Professor: – Vi må seriøst vurdere å slutte med hjemmeeksamen
Har studenten skrevet oppgaven selv, eller er det kunstig intelligens som står bak? Det spør professor Hadle Oftedal Andersen seg når han retter hjemmeeksamener.
-
Politiet rykket ut til mulig trusselsituasjon på skole på Jessheim
Store politimannskaper rykket mandag formiddag ut til en skole på Jessheim etter melding om en mann med kniv, som etter hvert ble tatt hånd om av helsevesenet.
-
Skoleangrep i Slovakia – minst to drept
Minst to personer er drept på en skole øst i Slovakia torsdag. En person skal ha angrepet folk med kniv, ifølge kringkasteren TA3.
-
Voldshendelse med kniv på skole utenfor Stockholm
En ansatt på en skole i Upplands Väsby nord for Stockholm er skadet etter en voldshendelse med kniv, sier skolens rektor til Aftonbladet.