
– Digitaliseringen av norsk skole har feilet
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.
– Ja, jeg mener det. Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter. Vi har tross alt brukt mye ressurser på det i norsk skole, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.
Tirsdag kom den internasjonale undersøkelsen ICILS, som viser at fire av ti norske niendeklassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse. Dagen før kom det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget med sin rapport. Utvalget har undersøkt barn og unges skjermbruk i barnehagen, skolen og på fritiden.
Hovedfunn
- Norske elever presterer bedre i digital kompetanse enn gjennomsnittet av deltakerlandene.
- I digital kompetanse er det 40 prosent av elevene som presterer på det laveste nivået.
- Elever med høy sosioøkonomisk bakgrunn presterer bedre i undersøkelsen.
- Digital teknologi brukes i stor grad i norsk skole.
- Norske lærere rapporterer om god digital kompetanse og økt samarbeid.
I tillegg til å slå fast at digitaliseringen av norsk skole har mislykkes, går Nordtun også i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter.
Utvalget konkluderer med at det er umulig å slå fast om digitaliseringingen i sum har ført til bedre eller dårligere resultater i skolen. Nordtun er uenig, og slår fast at skjermbruken har ført til dårligere læring.
Nordtun ønsker at staten skal sette en aldersgrense for å bruke sosiale medier til 15 år, noe som er i strid med utvalgets råd.
Utvalget vil ha inn mer såkalt profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og barnehage, mens Nordtun ønsker at lærere i barnehagen og på skolen skal få bruke mindre skjerm og flere trykte bøker.
Skjermbrukutvalgets rapport er nå sendt ut på høring.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Brann slukket på ungdomsskole på Kongsberg – ingen alvorlig skadet
Brannen på Vestsiden ungdomsskole på Kongsberg er slukket, og ingen ble alvorlig skadet i en voldsepisode på skolen, opplyser politiet.
-
Grande slår alarm om norske lærebøker
Nedgang i salget av lærebøker får store følger for forlagene, mener Trine Skei Grande fra Forleggerforeningen. Nå legger hun press på regjeringen.
-
To av fem norske skolegårder er for små
Nesten 40 prosent av norske grunnskoler har for liten skolegård, viser en ny rapport. I byer er det bare 13 prosent som oppfyller minimumsnormen.
-
Lærer frikjent for seksuelt krenkende atferd mot elever
En kvinne i 30-årene er frikjent for seksuelt krenkende atferd mot fire gutter ved skolen hun var lærer på.
-
Foreldreundersøkelsen: 1 av 5 er misfornøyde med bemanningen
Det er 5,7 barn per ansatt i norske barnehager, noe 21 prosent av foreldrene er misfornøyde med. Tross det mener 97 prosent at barnet deres trives i barnehagen.