Lærere har lært mye om digitale utstyr og læremidler, men i den første perioden med fysisk skole anbefaler forsker at teknologien legges litt bort. foto:Elias Bakken Johansen
Råd før videre skoleåpning: – Nå bør lærerne legge bort skjermen
Når skolene åpner bør lærerne legge digitale læremidler litt bort, og bruke tid på å høre om elevenes opplevelse av den digitale undervisningen, mener forsker på teknologi og læring.
– Hvis jeg var lærer nå ville jeg bort i-paden og snakket med elevene. Mange lærere opplever nå at de har mistet kontakten med elevene, og at det å prate sammen på Teams ikke er det samme som å møtes i virkeligheten, sier Øystein Gilje.
Der jobber de mye med den digitale utviklingen i skolen. Akkurat nå tror Gilje likevel det er det sosiale som vil være viktig.
– Fortsatt kan nok lærerne måtte forholde seg til en skoledag som både er fysisk og digital. Den tiden elevene er fysisk tilstede bør lærerne til å lytte og høre om elevenes opplevelse av den digitale undervisningen under koronaen, sier Gilje.
– Så de neste sju ukene blir trolig like spesielle som de første sju, sier Gilje.
Han tror imidlertid de digitale erfaringene lærere og elever har gjort nå vil komme godt med til høsten.
– Det er ikke nå lærerne skal reflektere over hvordan de kan putte sine erfaringer fra hjemmeskolen inn i praksisen i klasserommet. Men til høsten kommer fagfornyelsen, og da kan lærere gradvis finne tid til å bruke erfaringene de har gjort seg denne våren, i sin nye undervisningshverdag, sier Gilje.