Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V)
Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
Melby: – Ansvaret skal ikke ligge på den enkelte lærer
Lærere og lærerorganisasjoner har reagert sterkt på kunnskapsministerens uttalelser om digital undervisning for elever som er litt syke og må være hjemme fra skolen. Nå sier Guri Melby at hun er misforstått.
På TV 2-nyhetene tirsdag uttalte kunnskapsminister Guri Melby seg om at skolene lager digitale opplegg for elever som blir holdt hjemme fordi de har lette forkjølelsesymptomer.
– Det kan ikke være slik at læreren nedprioriterer de elevene som må gå hjem. Det er viktig at også de får et godt tilbud og dersom det betyr at man har mindre tid til de aktivitetene som foregår på skolen, så må det nesten bli slik, sa Melby da.
Det har skapt store reaksjoner. Mange lærere frykter at de nå blir pålagt dobbeltarbeid uten kompensasjon. Både Skolenes Landsforbund og Utdanningsforbundet (UDF) har reagert på Melbys uttalelser.
– Koronapandemien rammer elevers opplæring. Når lærere skal yte ekstra for å ta tak i det, må de betales for innsatsen. Det er fullstendig uakseptabelt å pålegge lærere å ta ansvar for undervisning både på skolen og for fjernundervisning uten noen form for forsterkning av tid og ressurser, sier Steffen Handal, leder for Utdanningsforbundet i en uttalelse på forbundets hjemmesider.
– Å legge ansvaret for konsekvensene av smittevern over på enkeltlærere er en formidabel ansvarsfraskrivelse, skrev sentralstyremedlem i UDF, Thom Jambak i et innlegg på Utdanningsnytt onsdag.
Til TV2 sier nå Guri Melby at hun er misforstått og at ansvaret ikke skal ligge på den enkelte lærer.
– Vi mener ikke mener at den enkelte lærer skal bruke fritiden sin på å lage doble opplegg eller følge opp elever som er nødt til å være hjemme på grunn av litt forkjølelse eller karantene, sier Melby.
– Ikke rustet
Hun uttaler til TV2 at når det gjelder elever som har langvarig eller høyt fravær, så har skoleeier og skoleledelsen en plikt til å sørge for at alle elver får god opplæring.
– Men da er det skoleleder og skoleeier som er nødt til å ta ansvar for det, ikke den enkelte lærer, sier statsråden.
Men ifølge Utdanningsforbundet er ikke skolene rustet til å ta dette ansvaret.
– Vi har avdekket at skolene ikke eng gang har fått dekket de ekstra utgiftene hadde har hatt i forbindelse med korona situasjonen. Så her må det mer penger til, sier Handal til TV2.
En undersøkelse Utdanningsforbundet publiserte i juni viste at seks av ti skoler ikke hadde fått ekstra midler til å løse den akutte krisen koronautbruddet medførte.
Får følge med via pc
Ved noen skoler er man imidlertid i gang med opplegg for elever som må være hjemme på grunn av smittevernsreglene.
Da Utdanningsnytt snakket med assisterende rektor ved Groruddalen skole i Oslo forrige uke kunne hun fortelle at de bruker Teams for å kunne overføre klasseromundervisning til elever som må være hjemme fordi de er syke eller i karantene.
– Vi ivaretar selvsagt personvernet, og filmern ingen andre elever. Men det gir eleven som er hjemme mulighet til å høre hva om blir sagt, og delta i gruppesamtaler og diskusjoner. Dette er en type fleksibel løsning som kan være mulig for skoler å teste ut om de har utstyr og kapasitet, sa assisterende rektor Torunn Dreyer.