Hjemmeskole under koronakrisen:
De yngste barna fikk minst oppfølging
Under halvparten av elevene på småtrinnet var i daglig kontakt med læreren sin, ifølge en foreldreundersøkelse. Samtidig sier 1 av 6 foreldre at hjemmeskole fungerte bedre enn vanlig skole.
Det viser en spørreundersøkelse blant over 4500 foresatte i grunnskolen som er gjennomført av OsloMet.
Over 70 prosent av elevene på ungdomstrinnet hadde daglig kontakt med læreren sin. Mens på småtrinnet hadde over halvparten av elevene kun kontakt med læreren to-tre ganger i uka eller sjeldnere. Det overrasket forskerne.
– Det er spesielt de yngste barna, som jevnt over får minst oppfølging, sier Marte Blikstad-Balas, professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet, i en pressemelding.
Mange måtte ikke logge seg på
De fleste elevene på ungdomstrinnet hadde digital oppmøteplikt hver dag, mens for elevene på småtrinnet gjaldt det bare en tredjedel. Nesten en av fire elever på småtrinnet hadde ingen rutiner for å vise oppmøte, ifølge de foresatte i undersøkelsen.
Forskerne understreker at det er store forskjeller i hvordan foreldrene har opplevd tiden med hjemmeskole.
– Hjemmeskole var en overraskende situasjon for alle, og den har blitt løst svært ulikt, sier Blikstad-Balas.
Bekymret barneombud
Barneombud Inga Bejer Engh sier til Aftenposten at noen av funnene i undersøkelsen er alvorlig.
– Tallene tyder på at for mye er blitt overlatt til foreldrene, noe som kan bidra til å øke forskjellene mellom elevene. Funnene for 1.–4. trinnene er særlig bekymringsfulle, fordi de fleste elevene da ikke har lært seg så mange læringsstrategier, og trenger støtte fra voksne, sier Bejer Engh til Aftenposten.
Bedre enn vanlig skole
Foreldrene i undersøkelsen rapporterer samtidig at de måtte involvere seg mer i barnas skolearbeid. Det mener de førte til at de fikk langt mer innsikt i hva slags faglig nivå barnet var på, og hvilke faglige utfordringer barnet hadde.
Noen mener også hjemmeskolen har vært bedre for barnet enn vanlig skole.
– 17 prosent sier det har fungert bedre med hjemmeskole enn vanlig skole. De mener læringsutbyttet har vært høyere enn vanlig, og at elevene har engasjert seg mer i arbeidet, sier forsker ved OsloMet, Cecilie Pedersen Dalland, i pressemeldingen.