Lærerstudenter rammes av korona – må ha digital praksis
På Sandgotna ungdomsskole i Bergen er praksisstudentene med på den digitale undervisningen.
– Det vi vet er at praksisperioden i lærerutdanningen i stor grad påvirkes av de lokale tiltakene der studentene har praksisen sin, forteller Elise Håkull Klungtveit som er lederen for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.
Der hvor skoler har vært nødt til å stenge, blir både undervisningen og praksisperioden for lærerstudentene flyttet til en digital plattform.
– Vårt inntrykk er at studentene har opplevd dette som noe positivt, og at man opplever at man får være tett på beredskapsarbeidet som foregår i skolene, forteller Klungtveit.
Studentene er med på den digitale undervisningen
Sandgotna ungdomsskole skole i Bergen er en av skolene som har latt praksisstudentene være med på den digitale undervisningen. Da har studentene brukt de samme plattformene som elevene, og hatt ansvaret for oppfølgningen.
– Vi tenker at sånn har hverdagen blitt, og det er en del av det å være lærer nå. Det er blitt en del av læreryrket, og studentene i praksis burde være i stand til å undervise digitalt, sier rektor ved Sandgotna ungdomsskole, Stein Larsen.
Studentene ved skolen fikk først to uker med vanlig praksis, før de ble nødt til å holde digital undervisning. De har hatt noen fag med lærere, og fått innblikk i hvordan det er å undervise digitalt.
Pedagogstudentenes oppfordring til høgskolene og universitetene er at studentene bør får være med dersom praksisskolen deres gjennomfører digital undervisning, slik at de kan få mest mulig ut av sine rammeplanfestede praksisdager.
– Det var en brå overgang fra det vi var vant til, men jeg hadde forventet det da flere og flere elever og klasser havnet i karantene, sier Joachim Karlsen (22) som er praksisstudent ved Sandgotna skole.
Les også: Skole i Bergen stengt
Utfordrende
For Karlsen er ikke undervisning over nett noe nytt, men det å undervise har bydd på noen utfordringer. Som ved oppstart av timene, hvor elevene ofte kan være sene og ikke får med seg det som blir sagt. Dessuten var han ikke vant til den tekniske plattformen.
– Jeg er veldig vant med Zoom hvor vi kan lage «breakeout rooms», men Google Meet er veldig nytt, og hadde en del funksjoner som vi ikke fikk lært oss, sier forteller han.
Han opplevde også at det kunne bli en del utfordringer når det kommer til det pedagogiske.
– Det var utfordrende å svare på spørsmål, og formidle gode nok svar, forteller Karlsen.
Les også: – Trolig ikke aktuelt med en ny, nasjonal stenging av skoler og barnehager