– Uten endringer i vurderingssystemene vil endringene i læreplanene ikke ha den ønskete virkning på det som skjer i klasserommene, advarer Utdanningsforbundets leder Steffen Handal. Arkivfoto: Utdanningsforbundet

Steffen Handal mener gruppa som skal se på eksamensordningen, får for smalt mandat

– Vi trenger en grundig diskusjon om hvordan kjennetegnene på dybdelæring skal vurderes. Det smale mandatet til eksamensgruppa som skal oppnevnes, lover ikke godt i så måte, sier Handal.

Publisert

 

Statssekretær Rikke Høistad Sjøberg (H) i Kunnskapsdepartementet sa til Utdanning denne uka at en gruppe skal vurdere eksamensordningen. Gruppa, som vil være klar ganske snart, skal i hovedsak bestå av forskere, men også av representanter for partene i fagfornyelsen.

– Sjøberg sa også at det vil bli endringer i kvalitetsvurderingssystemet som følge av fagfornyelsen, fordi læreplangruppene skal se på både underveis- og sluttvurderingen. Hva mener du om det?

– Vi er usikre på om politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet har tatt inn over seg hvor store utfordringer prinsippene for de nye læreplanene i fagfornyelsen skaper for vurderingsarbeidet, kanskje særlig for sluttvurderingen, sier Utdanningsforbundets leder Steffen Handal og legger til:

– Disse utfordringene kommer i tillegg til Kunnskapsdepartementets motstand mot en total gjennomgang av kvalitetsvurderingssystemet. Kjennetegnene på kvalitet i opplæringen er fortsatt knyttet til relativt smale kognitive kompetanseområder som testes gjennom nasjonale prøver og dagens eksamensordning.

 

 

– Vurderingssystemet må gjenspeile læreplanene

– Hva blir konsekvensene av å ikke endre vurderingssystemet og eksamensordningen?

 – Dersom ikke vurderings- og evalueringssystemene endres, slik at de i større grad speiler prinsipper og innhold i nye læreplaner, har vi lang erfaring for at endringene i læreplanene ikke vil ha ønsket virkning på det som skjer i klasserommene, sier Handal.

Statssekretær Rikke Høistad Sjøberg sier også til Utdanning at hun er positiv til at ungdomsskoler prøver ut karakterfri hverdag. Hun mener det er opp til skolene å velge hvordan de gjennomfører underveisvurderingen, så lenge de gir vurdering med karakter to ganger i året.

– Hva mener du om det?

– Det er bra at statssekretæren er positiv til at det er skolene som tar beslutning om de skal bruke karakterer i underveisvurderingen og at hun oppfordrer skolene til prøve ut ulike vurderingsformer for å gjøre seg egne erfaringer, sier han.

 

Les også: 

Partene i fagfornyelsen inviteres til å gjennomgå eksamensordningen

Ap: – Fortsatt uklart hva Høyre vil med eksamensordningen

 

 

Powered by Labrador CMS