Illustrasjonsfoto fra en eksamenssituasjon. Arkivfoto: Erik M. Sundt
Det er felles engelskeksamen i videregående på tross av yrkesretting
Fellesfaglærerne i videregående skole skal yrkesrette engelskfaget, men elevene på yrkesfag og studiespesialiserende må fortsatt ta samme eksamen.
Felles eksamen i engelsk på videregående frustrerer både elever og lærere.
– Stortinget vedtok tidlig i forrige periode at det skulle lages to ulike eksamener. Det skjedde etter påtrykk fra mange lærere. Tilbakemeldingene vi får, er at det er liten vits i å yrkesrette fellesfagene når eksamen er lik, sier stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap) til Utdanning.
– Tidligere i år sendte jeg et spørsmål til kunnskapsministeren der jeg ba om en forklaring på hvorfor elevene på yrkesfag og studieforberedende linjer fortsatt får samme eksamen, når lærerne får beskjed om å yrkesrette undervisningen, sier Aasen som er medlem i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.
Hun peker på at det allerede i en stortingsinnstilling fra 2009 heter: «Komiteen viser til at problemstillingene omkring felles sentralgitt eksamen er tatt opp i stortingsmelding 44 fra 2008. Dette synes å være til hinder for yrkesretting av engelsk. Komiteen ber regjeringen legge opp til en ny eksamensordning for engelsk.»
Skal vurdere strukturen
I sitt skriftlige svar til Aasen viser statsråd Torbjørn Røe Isaksen til at strukturen i videregående skole skal gjennomgås. Han skriver at saken er til behandling i Utdanningsdirektoratet.
Isaksen skriver følgende: «Også i stortingsmelding 20 fra 2012, «På rett vei», drøftes relevans og yrkesretting av fellesfagene. Våren 2015 fikk Utdanningsdirektoratet på ny i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å vurdere strukturen og innholdet i læreplanene for engelsk, sammen med de andre fellesfagene på yrkesfaglige utdanningsprogram. Saken er under behandling.»
Aasen mener Høyre allerede har vedtatt yrkesretting av fellesfagene. Derfor forstår hun ikke somlingen.
– I Høyres program står at læreren skal «sørge for å yrkesrette fellesfagene …, slik at elevene får en mer yrkesrelevant undervisning i disse fagene…», siterer Aasen.
Tar selvkritikk
– Også den rødgrønne regjeringen var for å yrkesrette fellesfagene. Dette har man vel egentlig prøvd å få til helt siden Reform 94 ble gjennomført. Hva er din kommentar til det?
– Ja, det har vært et krav om å yrkesrette fellesfagene i årevis. Heller ikke tidligere kunnskapsminister Kristin Halvorsen og den rødgrønne regjeringen fikk orden på dette, til tross for diverse utredninger og vedtak gjennom flere år. På dette punktet kan vi godt ta selvkritikk, sier Aasen.
Men nå er hun utålmodig:
– Det vi kan konstatere, er at det er bred politisk enighet om at det er viktig å yrkesrette fellesfagene. Grunnen er at det vil motivere elevene på yrkesfag, hindre fravær og motvirke frafall. Frafall er et stort problem på yrkesfaglige linjer i videregående. Skal vi hindre at enda flere elever dropper ut av videregående skole, må noe gjøres nå. Det trengs ikke flere utredninger, sier Aasen til Utdanning.
Lik sentralgitt eksamen
Utdanning spør Utdanningsdirektoratet om hva som skjer på dette feltet nå.
– Er det lik sentralgitt eksamen i engelsk på yrkesfag og studieforberedende linjer?
– Ja, det stemmer at vi gjennomfører lik sentralgitt eksamen i engelsk for vg1 for studieforberedende og vg2 for yrkesfag, sier Sissel Skillinghaug, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
– Er det også lik sentralgitt eksamen i matematikk og norsk på yrkesfag og studiespesialiserende?
– Det er kun i engelsk det er en lik sentralt gitt eksamen, og denne gir studiekompetanse. I norsk avsluttes opplæringen på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene etter Vg2, og i matematikk er dette på Vg1. Elevene får da standpunkt, og kan trekkes ut til lokalt gitt skriftlig eksamen. Elever som velger påbygg gjennomfører samme sentralt gitte skriftlige eksamen som elever på studieforberedende i norsk, mens i matematikk er det delvis overlappende oppgaver, sier Skillinghaug.
– Hvorfor skal fellesfaglærerne yrkesrette fellesfagene hvis eksamen er lik?
– Læreplanen i engelsk ble sist endret før skoleåret 2013/2014. Ordningen med felles eksamen for studieforberedende og yrkesfaglige studieprogram ble videreført, samtidig som kompetansemålene i læreplanene ble justert slik at det ble større mulighet for å organisere opplæring ulikt for ulike studieprogram. Eksamen har en egen forberedelsesdag hvor elevene arbeider med et tema. En del av hensikten med dette er å gi alle utdanningsprogram en felles inngang til eksamen. Eksamensoppgavene åpner for å svare med ulikt utgangspunkt, avhengig av om man har hatt opplæring på studieforberedende eller yrkesfag, sier Skillinghaug til Utdanning.