Ap: – Fortsatt uklart hva Høyre vil med eksamensordningen
– Høyre sier de vil gjøre endringer i eksamensordningen. Men de snakker med begge munnviker. For meg ser det ut som den gruppa de nå nedsetter, skal drive med flikking, sier Martin Henriksen (Ap).
– På den ene siden sier Høyre at de vil invitere forskere og partene i fagfornyelsen til å være med i en gruppe som skal se på endringer i eksamensordningen. Samtidig advarer Høyre mot å gjøre endringer fordi dagens system har høy troverdighet. Jeg mener de snakker med begge munnviker, sier Martin Henriksen til Utdanning. Han er utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.
Det var på et pressemøte på Skøyen skole i slutten av juni at Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner røpet at han vil sette ned et utvalg for å gjennomgå eksamensordningene. Denne uken fikk Utdanning opplyst fra Kunnskapsdepartementet at eksamensgruppa vil være klar veldig snart. Den skal i hovedsak bestå av både forskere og representanter for partene i fagfornyelsen.
Men Henriksen er lite imponert: – Det er en selvfølge at noe må gjøres med både kvalitetsvurderingssystemet og eksamensordningen hvis vi skal lykkes med fagfornyelsen. Det har regjeringspartiene visst hele tiden, sier Henriksen.
KD varslet endringer i kvalitetsvurderingssystemet
Denne uken lovet statssekretær Rikke Høistad Sjøberg (H) i Kunnskapsdepartementet at det vil bli endringer i kvalitetsvurderingssystemet som følge av fagfornyelsen, blant annet fordi læreplangruppene skal se på både underveis- og sluttvurderingen. De skal også vurdere om kartleggingsprøver og nasjonale prøver må justeres for å passe til nye lærerplaner og kompetansemål.
– Er ikke det bra?
– Stortinget har, etter press fra oss, bedt om en gjennomgang av hele kvalitetsvurderingssystemet. Det burde åpenbart blitt gjort før fagfornyelsen er ferdig. Det ser nå ut til at regjeringen kun har tenkt å foreta små og nødvendige justeringer for å tilpasse dagens vurderingssystem og eksamen til nye læreplaner. Det mener Arbeiderpartiet at ikke er tilstrekklig, sier Henriksen.
Han mener læreprofesjonen i langt sterkere grad bør trekkes inn i en helhetlig gjennomgang av kvalitetsvurderingssystemet for at man skal lykkes med å realisere målene i Ludvigsen-utvalgets innstilling, en innstilling Stortinget har stilt seg bak.
– Uklart handlingsrom
– Sjøberg sier til Utdanning at læreplanene vil få en ny del om vurdering og at eksamensgruppen skal vurdere eksamensordningen. Er du ikke fornøyd med det?
– Hun sier også at man må være forsiktig med å endre eksamen og karaktersystem, fordi dagens system har høy troverdighet. Da blir det høyst uklart hvilket handlingsrom eksamensgruppa dermed har. Jeg mener regjeringspartiene tviholder på det systemet vi har, selv om mange etterlyser en grundig gjennomgang, sier Henriksen.
Henriksen mener regjeringspartiene nå føler seg presset til å gjøre noe, men at det de har satt i gang kan ligne en skinnprosess.
– Vi vil gjerne gi regjeringen tid og rom til å gjennomføre nødvendige endringer. Men at de fortsatt sier at de vil invitere partene til en helhetlig gjennomgang først etter at de nye læreplanene er klare, det er foruroligende, mener Henriksen.