Handal: Avlys muntlig eksamen!
Utdanningsforbundets leder ber om at også muntlig eksamen avlyses.
Skriftlig eksamen er allerede avlyst. Nå ber Steffen Handal om at muntlig eksamen også avlyses, skriver VG. Regjeringen skulle komme med en avklaring om muntlig eksamen over påske, men avgjørelsen har ikke kommet.
Ber om konklusjon snarest
– Utdanningsforbundet mener det vil bli svært krevende å gjennomføre muntlig eksamen i videregående under de gjeldende omstendighetene. Derfor går vi inn for at også muntlig eksamen avlyses, og at vi sammen samler kreftene på å arrangere privatisteksamen, sier Handal til VG.
Det er flere grunner til at han nå ber regjeringen om å avlyse muntlig.
– Det er umulig å planlegge for skoleledere slik de pleier, blant annet på grunn av usikkerhet – om å sikre nok rom, – om å sikre sensorer fra andre skoler samt å ta hensyn til at lærere på egen skole er sensorer på andre skoler.
Handal sier at skolen befinner seg i en svært krevende situasjon.
– De skolelederne som skal planlegge muntlig eksamen, vet ikke når elevene er tilbake på skolen. De vil ikke vite hvilke smittevernregler som vil gjelde i en eksamenssituasjon eller i eksamensforberedelser. Derfor anbefaler vi regjeringen om å komme med en konklusjon om avlyst muntlig eksamen – så fort som mulig, sier Handal.
Tormod Korpås i Utdanningsforbundets sentralstyre kommenterer overfor utdanningsnytt at regjeringen snarest mulig bør avlyse eksamen for elever, slik at skolene kan konsentrere seg om privatisteksamen samt standpunktkarakterer til elever.
– Nærmest en umulig oppgave
– Det viktigste er å sikre en god sluttvurdering i fag i tråd med lov og forskrift – ikke å tvinge gjennom en eksamen som ikke kan kvalitetssikres i hele landet, sier Korpås.
Han har selv bakgrunn både som eksamensleder og rektor i videregående skole.
– De utfordringene skolene nå står overfor savner sidestykke, sier han.
Han påpeker at det å planlegge og gjennomføre eksamen i videregående skole er en komplisert prosess med lite rom for avvik.
– Kravene til en forsvarlig gjennomføring av eksamen er absolutte – det handler om elevenes vitnemål og fremtid. Det skal skaffes nok rom, hentes inn sensorer fra andre skoler og tas hensyn til at lærere på egen skole er sensorer på andre skoler.
Han sier at det i år blir en nærmest umulig oppgave av flere årsaker:
– Det er uvisst om det blir muntlig eksamen, det er uvisst om elevene vil være på skolen i ukene før eksamen, det er uvisst hvilke smittevernregler som vil gjelde, det er uvisst hvilke lærere og eksamensvakter som ikke kan stille fordi de tilhører risikogruppa for covid-19 og det er stort behov for å planlegge hvordan skolen skal legge opp undervisningen dersom elevene kommer tilbake på skolen.
– Må ikke trumfe gjennom eksamener
Han sier dette er spesielt viktig for elevene på yrkesfag.
– Disse elevene vise kompetansen sin ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i praksis. Da må også elevene få tilstrekkelig tid til å øve. Når elevene er på skolen har de tilgang til lokaler, utstyr og fysiske samarbeidsarenaer, men nå har de ikke hatt det på lang tid, sier han.
Det gjelder ikke bare yrkesfag med «verkstedfag», men også for eksempel helsearbeiderfag, barne- og ungdomsarbeiderfag, idrettsfag og flere andre programområder.
– Det er mer hensiktsmessig å gi lærere og elever tid til å gjennomføre opplæringen ut skoleåret enn å trumfe gjennom muntlige og praktiske eksamener på et usikkert grunnlag, sier Korpås.