Eksamener i grunnskolen og skriftlige VGS-eksamener avlyses
Koronautbruddet gjør at regjeringen velger å avlyse skriftlig eksamen for elevene i videregående skole og alle eksamener i grunnskolen denne våren.
Det kommer fram i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet onsdag.
"I stedet for å bruke tid og ressurser på skriftlig eksamen denne våren, har regjeringen bestemt at skolene skal prioritere undervisning og god vurdering av standpunktkarakterene", heter det i pressemeldingen.
– Elevene vil få vitnemål selv om det ikke blir skriftlig eksamen i år, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).
Leder for Utdanningsforbundet, Steffen Handal skriver i en sms til Utdanningsnytt at han mener avgjørelsen er fornuftig i den situasjonen man er i.
– Det er selvsagt ikke ideelt, men alle forstår at vi er i en krisetid. Da må det tas særskilte hensyn. Det ville vært veldig krevende å både planlegge og gjennomføre skriftlig eksamen under de restriksjonene som myndighetene nå har pålagt samfunnet vårt, sier Handal.
Ba Melby droppe eksamen
Den 17. mars uttalte helseminister Bent Høie på en pressekonferanse at de vurderte å la de eldste elevene vende tilbake til skolen først.
– Vi vurderer konsekvensene av at et helt kull ikke får ha avgangseksamen, sa Høie.
Lærere Utdanningsnytt snakket med i etterkant rådet derimot kunnskapsministeren nettopp til å droppe eksamener og la standpunktkarakterene gjelde.
– Vi har gitt standpunktkarakter når vi har hatt streiker, uten at noen har reagert. Det er bedre at vi tar eksamen for privatistene når krisen er over, så får alle de andre avgangselevene standpunktkarakter på vanlig måte, uttalte lærer Tor Gunnar Hallerakel.
Gi elevene en rettferdig vurdering
Påtroppende leder av Elevorganisasjonen Kristin Schultz, sier de som organisasjon er kritisk til eksamensformen som finnes i dag. At nå alle skriftlige eksamener avlyses synes hun er helt greit.
– Vi er glad for at Regjeringen ikke ser seg blind på å gjennomføre eksamen. Nå må vi finne sikre gode og rettferdige vurderinger mot slutten av skoleåret, slik at elevene ender opp med et vitnemål de kjenner seg igjen i, sier Schultz.
– Lærere sier at de har problemer med å få fatt i elevene sine som sitter hjemme og skal ha undervisning. Er du rett for at flere enn tidligere ikke skal ha grunnlag for å få en vurdering?
– Lærere må ikke bare tenke på fag og læring, men også nå ut til dem på et personlig plan. Det å sitte i karantene er en stor psykisk påkjenning for alle, og kanskje spesielt unge mennesker. I en situasjon som denne er det et ekstra stor behov for tilrettelagt opplæring, så snakk med elevene og finn ut hva de trenger for å kunne komme seg igjennom denne krisa. Vi må være påpasselige så ikke flere unge faller fra, sier Kristin Schultz.
Tidlig avklaring
Standpunktkarakterene utgjør rundt 80 prosent av elevenes vitnemål, og viser hvordan elevene har prestert over en lengre periode. Nå gir altså kunnskapsdepartementet en generell dispensasjon fra kravene om skriftlige eksamenskarakterer på vitnemålet for årets avgangselever i Vg3 og 10. trinn i grunnskolen.
– Det er viktig for meg at denne situasjonen ikke skal ødelegge for fremtiden til elevene. Jeg vet at mange elever har vært stresset og usikre på om de må ta eksamen eller ikke. Som lærer vet jeg at det er viktig at elever og lærere får avklaring så tidlig som mulig. Ved å avlyse skriftlige eksamener, får lærerne bedre tid til å drive undervisning og gjøre en god sluttvurdering, uttaler kunnskapsminister Guri Melby (V) i pressemeldingen.
Kunnskapsdepartementet jobber videre med løsninger for privatister og lærlinger. Muntlig eksamen i videregående skole er det ennå ikke tatt en beslutning om.