– Det dreier seg om ungdom i alderen sytten til nitten år, som stort sett er ansvarlige. Men hvis vi nå sier at de kan komme tilbake til skolen, er jeg livredd for at vi kan få samme reaksjon som med Holmenkollen. At ungdommen skal tenke at det ikke er farlig for dem, og dermed setter igang russefester.
Annonse
Det sier Tor Gunnar Hallerakel, lærer ved Rubbestadnes videregående skole i Bømlo til Utdanningsnytt.
Lærer Tor Gunnar Hallerakel mener det blir feil, ettersom stengingen handler om liv og helse.
– Vi har gitt standpunktkarakter når vi har hatt streiker, uten at noen har reagert. Det er bedre at vi tar eksamen for privatistene når krisen er over, så får alle de andre avgangselevene standpunktkarakter på vanlig måte, mener han.
Lærer og lokallagsleder i Utdanningsforbundet Nesodden, Evelyn Farbrot, mener det samme, og forteller at det har vært sterke reaksjoner på Høies utsagn.
– Vi mener det at når vi har lagt ned skolene og det er unntakstilstand i Norge, og vi sammen gjør en dugnad, så virker det mot sin hensikt å åpne skolene igjen for å gjennomføre eksamen. Det vil sende helt feil signaler til de unge, sier hun.
Som Hallerakel trekker også Farbrot frem poenget med at mange elever har opplevd å få standpunktkarakter istedenfor avsluttende eksamen tidligere, uten at dette har påvirket deres mulighet for videre utdanning.
– Det må være så trygt at vi enten åpner alle skoler, eller ingen. Eksamen kan ikke være grunnen til åpne. Det er meldt om et nytt koronarelatert dødsfall i dag, og vi er allerede oppe i et høyt smittetall, sier hun.
Elevenes rettssikkerhet
Tine Sophie Prøitz, professor ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Sørøst-Norge, sier at Norge har en standpunktordning og en vitnemålsordning som vil sikre at alle elever kan ta høyere utdanning, uavhengig av eksamen.
– Det handler om å se ting litt an, og ikke minst hva helsemyndighetene mener om saken. Sett fra et eksamensperspektiv, er det viktig at eksamen blir gjennomført likt for alle, og da blir det et spørsmål om det er mulig å gjennomføre eksamen om situasjonen videre blir slik den er i dag, sier hun.
Hun deler derimot ikke bekymringen om hvilke signaler en eventuell gjenåpning av videregående skoler kan sende til elevene.
– Dagens ungdom er svært oppegående og forstandige, og jeg tror de forstår at det ikke nødvendigvis betyr at alt stiller seg helt annerledes selv om Høie er ute og snakker om eksamen. Vi er i en slags krisesituasjon der vi har fått noen klare retningslinjer å forholde oss til, og så må vi bruke fornuftig skjønn ellers.
Prøitz sier det er tre punkter som er viktige å tenke på.
– Liv og helse først. Deretter må vi sørge for at elevenes rettssikkerhet blir ivaretatt, gjennom standpunkt- og vitnemålsordning. Og, vi må sørge for at en eventuell eksamen blir gjennomførst slik at den er lik, og like god, for alle.