
Skal russen bestemme over skolen?
Debatt: Vi trenger en skolepolitikk som setter læring først.
Tenk dere at idrettsutøvere skulle ladet opp med lite søvn, mye alkohol og store mengder junk food for å holde blodsukkeret i gang, før de skulle prestere.
Vilt, tenker du? Det skjer i dag for ungdommen vår, og det kalles russetid. Høyre har lenge ment at det riktige er å flytte russetiden til etter at eksamen faktisk er ferdig. Det gir egentlig ikke mening å starte feiringen før skolegangen er fullført. Da vi satt i regjering, jobbet vi med hvordan dette kunne gjøres i praksis, uten at det skal gå på bekostning av undervisningen. Det er ikke helt enkelt, men det er på overtid å få gjort det. For alle er enige om at russetid og eksamenstid ikke kan gå hånd i hånd lenger.
Det er allikevel overraskende hvordan Støre-regjeringen nå setter hensynet til en privat feiring foran elevenes læring. Kunnskapsministeren har rett og slett prioritert festen, og sett bort fra resten. Det er nesten som man må gni seg i øynene. Norge har faktisk en kunnskapsminister som setter festen foran elevenes læring. En minister som velger å ignorere alle advarslene fra landets fremste utdanningseksperter. Dette for å tilpasse skolesystemet etter en privat feiring.
Da er det nærmest absurd å høre kunnskapsministerens hevde at hun flytter eksamen «for at eksamen og læring skal stå i fokus». Dette er stikk i strid med virkeligheten. Hun velger bevisst den løsningen som Utdanningsdirektoratet, KS, Skolelederforbundet og Utdanningsforbundet tydelig advarer mot. De anbefaler å ikke flytte eksamen, nettopp fordi det vil får konsekvenser for elevenes læring.
Hvordan kan mindre undervisningstid, et komprimert skoleår og større press på elever og lærere føre til økt fokus på læring? Jeg får det ikke til å henge sammen. Jeg syntes Morten Skauen Sørmo i Utdanningsforbundet sier det godt i sin kronikk i Utdanningsnytt 07. mars: «Eksamen er ikke et middel for å kontrollere og begrense russefeiring, men en sluttvurdering som skal «gi informasjon om kompetansen til eleven (…) ved avslutninga av opplæringa i fag.», som det heter i vurderingsforskriften. Da er det fag og eksamensforberedelser vi må bruke tiden fram mot 17. mai på, og så kan eksamen komme i slutten av mai.»
Det er jeg enig i. Jeg tror vi kunne kommet frem til en god løsning med en senere feiring sammen med elevene etter både skriftlig og muntlig eksamen. Dette mente Støre også for bare ett år siden. Min største bekymring er at det blir for få timer igjen til å sikre at elevene får den undervisningen de har krav på, og lærer det de skal før en velfortjent feiring. Skolene sliter allerede i dag med å få nok undervisningstimer før eksamen. Å presse sammen skoleåret ytterligere vil bare forverre situasjonen. Det finnes ingen garanti for at russen vil endre sin feiring. Tvert imot tyder alt på at de vil fortsette å starte feiringen 1. april, uavhengig av når eksamen legges. Det sier også elevene selv.
Lærernes sterke reaksjoner er høyst forståelig. Nå blir det enda mindre tid til å forberede elevene på eksamen og mindre tid til undervisning. Samtidig som pensum og krav til læring forblir uendret. Dette er en umulig situasjon for både lærere og elever.
La oss heller samarbeide med russen om å finne gode løsninger som både ivaretar deres ønske om å feire, og skolens behov for å gi god opplæring.
Vi trenger en skolepolitikk som setter læring først – ikke en som lar private feiringer diktere rammene for undervisningen.