Ill.foto: Mostphotos
Eksamen tar utrolig mye plass
Debatt: Tenk om vi kunne frigjøre perioden fra april til juni til å reelt forlenge undervisningsåret og dermed øke sjansen for mer læring.
Dette er et svar til Thom Jambak, Roar Ulvestad og Kjell Evensen.
Det er mange faktorer som påvirker en hverdag i
klasserommet. Noen er åpenbare og lovefestet, andre skjulte og vanskelige å
oppdage. I debatten om eksamen i kjølvannet av NOU 2023:27
vil jeg bidra med et perspektiv fra klasserommet.
Thom Jambak beskylder oss i klasserommet for å ha gjort
endringer jeg ikke kjenner igjen. Prinsippet bak påstanden kan jeg godta, men
konvertert til praksis og handling i møtet med elevene er det noe helt annet.
Tvert i mot er jeg heller fanget i en hverdag der jeg har tiden fra medio
august til ultimo april til å etablerte relasjon og tillit, reparere eller
bygge på en til dels ødelagt grunnmur av mestringserfaringer i faget (matematikk
1p) og etter hvert utnytte det positive momentet som oppstår når elevene
begynner forstå at jeg er et menneske som vil dem vel og ikke bare enda en
representant for skole.
I denne miksen får eksamen en ufortjent stor rolle,
spesielt i lys av Evensens presisering av Utdanningsdirektoratets egne uttalelser om eksamen satt
opp mot standpunkt.
I mitt relativt ferske møte med lærerjobben i
videregående skole, ble jeg så overrasket over eksamens tilsynelatende
avvikende valg at jeg begynte fnise nervøst.
Programmering er utelatt
I kompetansemålene for 1p står ikke programmering
nevnt i det hele tatt. Derimot er programmering nevnt sammen med diverse andre
digitale verktøy i den grunnleggende digitale ferdigheten, i tillegg til
setningen som dukker opp i avsnittet om vurdering som nå er en del av alle fags
læreplaner: «læreren og eleven skal ha en samtale om hvordan eleven ligger an i
programmering».
Basert på dette gis det på eksamen oppgaver der eleven bes lage
egne program (høsten 2023) eller oppgaver der man skal «lese» og forklare kode
uten å bruke et kodeprogram.
Det oppleves som et overgrep, og jeg står i skvisen
mellom å forberede elevene på eksamen (noe jeg er helt uenig i at er meningen)
eller å lage et best mulig læringsforløp for den unike grupperingen elever jeg
har.
Eksamen tar utrolig stor plass
I tillegg vil jeg peke på en skylapp jeg tror folk
har i diskusjon for eller imot eksamen. Eksamen tar utrolig mye plass, tenk om
vi kunne frigjøre perioden fra april til juni til å reelt forlenge
undervisningsåret og dermed øke sjansen for mer læring og enda bedre setting av standpunktkarakterer.
Det er lite forskning på eksamen, men jeg tror Roar Ulvestad treffer godt på det negative ved eksamens motiverende rolle med angst
og stress som drivere.
Det er faktorer vi gjerne tar farvel med i norsk skole.