Rådgiver Nina Fjeld Løftsnæs har drevet pilotprosjektet der hun har hatt timer i yrkesfaglig fordypning med elevene på vg1 elektro. Ask Bratfos har hatt som YFF-oppgave å lage en presentasjonsfilm av prosjektet med Nina i hovedrollen.
Rådgiver-Nina har YFF-timer på elektro
Myke ferdigheter står på timeplanen når elektroelevene på Elvebakken forbereder seg på yrkeslivet.
KariKløvstadtekst og bilde
PublisertSist oppdatert
Annonse
Yrkesfaglig fordypning
(YFF) skal forberede elevene på yrkeslivet. På Elvebakken har de et
pilotprosjekt på elektro, der rådgiver Nina Fjeld Løfsnæs er koblet på.
Hvorfor kan du få vite mer om i filmen som to IM-elever har laget.
Annonse
Etter ti år på
skolebenken skal elevene på yrkesfag forberede seg på å møte arbeidslivet. Én
ting er å kunne håndtere en skrutrekker og koble ledninger riktig, men det er
også viktig å kunne legge fra seg mobilen og snakke med de andre i pausene. Det
er «soft skills», eller de myke ferdighetene, om du vil, som rådgiver Nina
Fjeld Løfsnæs tar for seg. Hun har lang fartstid i skolen, og er rådgiver for
elektroelevene på Elvebakken videregående skole. Nå har hun også en YFF-time i
uken på vg1, som kommer i tillegg til annen yrkesfaglig fordypning ute i yrkeslivet
og med faglæreren. Dette er et helt nytt pilotprosjekt, som flere andre skoler
også har vist interesse for.
Da
prosjektet skulle presenteres i Nettverk for rådgivere i regi av Kompetanse
Norge, var det behov for en film. Denne jobben tok Ask Bratfos og Jakov
Zeljkovic på vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon som et YFF-oppdrag.
Det ferdige resultatet ligger nå ute på YouTube. I filmen forteller Nina Fjeld
Løfsnæs hvorfor hun mener det er viktig at rådgiveren også er involvert i yrkesfaglig
fordypning, og to av elevene på elektro beskriver hvordan de har hatt nytte om
disse timene. For mange er det et langt sprang fra klasserommet og over til livet på en arbeidsplass.
En ny situasjon
Faglærerne driller elevene på hva de må kunne for å gjøre en god, faglig jobb,
som for eksempel elektriker. Men så var det alt det andre som er forventet i
arbeidslivet.
– Vi har trent på alt
fra å ha et fast håndtrykk, til hva det kan passe seg å snakke om i pausene. Du
kan stille et spørsmål om hvor lenge en av de ansatte har vært i firmaet, og
hva som gjør at han eller hun trives. Det er mye bedre enn å feste øynene i
mobiltelefonen, sier rådgiveren.
Fleksibilitet,
nysgjerrighet og selvdisiplin er viktige egenskaper for de unge som er på
utplassering. Det er også nyttig å bli kjent med de reglene som gjelder, være
pålitelig, vise respekt og ha gode evner til å samarbeide.
Fikk god trening
Det var Nina som tok kontakt med Ask Bratfos og Jakov Zeljkovic på vg1
informasjonsteknologi og medieproduksjon og spurte om de kunne lage en
informasjonsvideo, som en av oppgavene i forbindelse med yrkesfaglig
fordypning.
– Hun fortalte at hun
hadde et prosjekt på elektro, og så snakket vi sammen og satte opp en liten
plan, forteller Ask Bratfos.
Guttene filmet, redigerte,
kuttet og la på musikk, tekster og grafiske elementer.
– Det ble mye fin
arbeidserfaring, og det var ikke så vanskelig, mener Ask Bratfos.
Annonse
God norsktrening
Elevene på elektro har ikke norsk før på vg2. Nina Fjeld Løfsnæs trekker
derfor inn noe av faget i sine YFF-timer.
– Vi jobber med søknader
og øver på intervju, slik at elevene skal være best mulig forberedt. Å kunne
føre en ordentlig samtale er også viktig, understreker rådgiveren.
Elevene som er med i
filmen, forteller at de har skjerpet seg for å banne mindre, og legger mobilen
til side for å bli respektert på arbeidsplassen.
Selv om det kan være hardt å lære seg «soft skills», ser
de at det fungerer.