Foto: Kari Oliv Vedvik
Sosiale medier påvirker elevers motivasjon og trivsel på skolen
De fleste elever som sier at de har hatt negative opplevelser i sosiale medier, sier at det gjorde at de gruet seg for å gå på skolen og mistet motivasjon for skolearbeidet.
Forskere ved NTNU har dykket ned i Elevundersøkelsen og sett nærmere på om det er noen sammenhenger mellom elevenes gaming og bruk av sosiale medier og deres opplevelser av motivasjon og trivsel på skolen.
I den anledning har de intervjuet elever og ansatte ved seks skoler. I tillegg har de gjennomført en spørreundersøkelse til elever på 7.trinn og 10.trinn ved samtlige skoler i en
større bykommune
Målet er å forstå hvilken betydning stadig økt aktivitet
i sosiale medier og gaming har for skolehverdagen. I rapporten som er publisert på Udir.no konkluderer de med at det er en klar forskjell når det gjelder innvirkningen sosiale medier og gaming har
på skolehverdagen.
Gruer seg og mister motivasjon
Analysene av Elevundersøkelsen viser en markant økning i skjermbruk blant barn og unge fra 2015 til
2021, inkludert dataspill, streaming og sosiale medier. Ifølge tall fra UngData bruker jenter mer tid på
sosiale medier, mens gutter bruker mer tid på dataspill.
Opplevelsene fra den digitale verden er både negative og postive. Men så mange som 30 prosent av elevene som deltok i spørreundersøkelsen oppga at de hadde opplevd ting i sosiale medier eller i gaming som hadde gjort dem sinte eller lei seg.
Men det påvirker skolehverdagen deres ulikt.
De fleste av dem som rapporterte om negative hendelser i sosiale medier sier at det har ført til at de gruet seg for å gå på skolen, eller at det gikk utover motivasjon og deres evne til konsentrere seg om skolearbeidet.
Men bare
et mindretall av de som gamer oppgir at negative opplevelser i spillet påvirker dem i skolesammenheng
– Negative hendelser på sosiale medier ser ut til å ha en større
innvirkning på elevenes trivsel og motivasjon i skolesammenheng, mens hendelser
når en spiller sammen med andre synes å ha mindre innvirkning, skriver forskerne i rapporten.
Utvidet ansvar
De peker på at det har ført til at skolen får et utvidet ansvar, selv om årsaken til mistrivsel eller lite motivasjon, ligger utenfor skolehverdagen.
– Dette har medført et økt ansvar for skolen som en
ikke tidligere hadde og hvor skolen må lære dem til å bli digitale medborgere, skriver forskerne.
De siterer en lærer som beskriver det som
at det sosiale livet utenfor skolen «har trengt seg veldig inn gjennom klasserommets
vegger etter at det digitale kom.»
– Det som skjer på fritiden og på den digitale arenaen trekkes i større
grad enn tidligere i skolen og dette må skolene ta stilling til. I tillegg er den digitale
verden til stede i skolen i elevenes mobiltelefoner og digitale læringsverktøy til
enhver tid på tross av om skolene er mobilfri sone, heter det i rapporten.