Gutter og jenter i ungdomsskolen er blitt likere når det gjelder interesse for naturfag, men mer ulike når det gjelder engasjement for miljøet.
HaraldBjarUniversitetslektor ved Universitetet i Sør-Norge
Elin L.AschimFørsteamanuensis ved Universitetet i Sør-Norge
PublisertSist oppdatert
Annonse
På begynnelsen av 2000-tallet fikk den omfattende internasjonale
undersøkelsen The Relevance of Science
Education (ROSE) om 15-åringers holdninger til naturfag og teknologi stor
oppmerksomhet.
Annonse
Det viste seg at selv om ungdommene så på naturvitenskap og
teknologi som viktig for samfunnet, så var elever i Norge (og i de fleste rike
land) lite interessert i å lære om mange typiske naturfagtemaer, og få av dem
ønsket selv å jobbe med teknologi eller naturvitenskapelig forskning. Forskerne
fant også store og kjønnsstereotypiske forskjeller mellom gutter og jenter når
det gjaldt faglig interesse.
I 2019-2020 gjennomførte vi en ny spørreundersøkelse blant
norske 15-åringer: The
Relevance of Science Education – Second (ROSES),
som bygger på den tidligere ROSE-studien. Når vi sammenlikner de nye resultatene
med svarene som ble gitt i den opprinnelige studien, finner vi en klar tendens:
På mange spørsmål om naturfag og teknologi svarer jentene uendret eller mer
positivt enn i 2002, mens utviklingen er den motsatte for guttene.
Typiske
15-åringer
837 elever fra 42 små og store skoler fra hele landet deltok i ROSES. Selv
om flere skoler avslo å delta, fordi de hadde nok med pålagte undersøkelser og
kartlegginger, er elevene som har svart – så langt vi kan vurdere – et typisk
utvalg av norske 15-åringer.
I spørsmålene blir grad av enighet eller interesse markert på
en 4-delt skala, for eksempel 1=Uenig, 4=Enig. Vi undersøkte om endringene i
andel positive svar fra 2002 til 2020 er statistisk signifikante ved hjelp av
standard statistiske tester (Pearsons kjikvadrattest).
Flere synes
naturfag er vanskelig
Figur 1 viser hvordan svarene blant gutter og jenter har forandret seg fra 2002 (ROSE) til 2020 (ROSES) på en gruppe spørsmål om naturfag i skolen.
Vi ser at andelen jenter som synes naturfag er interessant
har økt, mens guttene har en svak nedgang. Andelen jenter som liker naturfag
bedre enn andre fag har økt markert, mens guttene bare har en liten og ikke
statistisk signifikant økning.
Klart færre gutter enn før tror at det de lærer i naturfag
vil være nyttig i hverdagen, og langt flere synes faget er vanskelig. Blant
jentene finner vi bare små endringer på disse spørsmålene. Alt i alt vurderer
jenter og gutter nå naturfag nær like positivt.
Nye og
spennende jobber
Jentene knytter også naturfaget sterkere enn før til nye og
spennende jobber. Men det er fortsatt nær tre ganger flere gutter som er
interessert i å jobbe med teknologi (figur 2).
I valg av yrke legger nesten alle
elever vekt både på lønn og å kunne arbeide med noe viktig og meningsfylt -
uansett kjønn. Flere gutter og jenter ønsker å jobbe med mennesker og
hjelpe andre enn i 2002, mens klart færre er opptatt av å lage, designe eller
finne opp ting, og arbeide kunstnerisk eller kreativt (figur 3).
Stor tro på teknologi, men uro for miljøet
Andelen elever som er helt eller delvis enig i at vitenskap og teknologi er
viktig for samfunnet har økt siden 2002, fra 79 til 86 prosent. 73 prosent
mener at fordelene med forskning er større enn ulempene. Samtidig ser vi at særlig
jentene ser mindre lyst på framtiden, og at flere er bekymret for miljøet
(figur 4).
Jentene er også mer villig til å gi avkall på goder for å
løse miljøproblemene enn de var i 2002. Det er økt bekymring også blant
guttene, men økningen er mindre. Et stort flertall av begge kjønn tror at miljøproblemene
kan løses, men guttene tror i langt større grad at de kan løses med vitenskap
og teknologi framfor personlig innsats og ofre.
Mindre
ekstreme forskjeller i interesser
I spørreskjemaet blir elevene spurt om hvor interessert de er i å lære
om drøyt 70 ulike temaer, fra typisk skolekunnskap som «atomer og molekyler»
til emner som «hvorfor vi drømmer og hva drømmene kan bety».
De ti mest populære temaene blant jentene handler om drømmer
og deres betydning, kosthold og spiseforstyrrelser, alkohol og rusmidler, abort
og kjønnssykdom, trening samt vektløshet i verdensrommet. Vektløshet og trening
ligger også høyt hos guttene, sammen med sorte hull, meteorkatastrofer,
verdensrommet og mulig liv utenfor jorden, farlige dyr, eksplosiver og
biologiske/kjemiske våpen.
Interesseprofilen for gutter og jenter er altså klart ulik,
men forskjellen er mindre ekstrem enn i 2002.
Trygghet
veier tungt
At jentene viser høyere interesse for naturfag og teknologi på flere områder er
oppmuntrende. At de samtidig viser større uro for framtiden er mindre positivt,
og våre funn er også i tråd med at Ungdata viser økning i psykiske helseplager
de siste årene, spesielt blant jenter.
Litt paradoksalt kan jentenes bekymring for framtiden også
være noe av grunnen for den økte interessen for naturfag. I ROSE-studien fant forskerne
at elever i land med stor økonomisk usikkerhet uttrykte langt større interesse
for naturfag enn elever i rike land, fordi de oppfatter faget som nyttig for
videre utdanning og karriere. I usikre tider får altså trygghet økt vekt, mens
det føles mindre viktig for eksempel å arbeide kunstnerisk og kreativt.
Tankekors
Samtidig er det bekymringsfullt at guttene er mindre interessert i
naturfag, og i større grad oppfatter faget som vanskelig og lite nyttig i
hverdagen. Den negative utviklingen blant guttene kan ha flere årsaker, både i
og utenfor skolen. Dette er uansett en trend skolen bør være oppmerksom på, ikke
minst når man tar i bruk nye læreplaner. For eksempel er det et tankekors at astronomi
er blitt nedtonet i den nye læreplanen (LK20), når vi samtidig ser at hos
guttene handler fem av de ti mest populære temaene i spørreskjemaet om
verdensrommet og romfart.
Det virker som om skolen lykkes godt med å vise naturfagets
betydning for samfunnet, men betydelig dårligere når det gjelder å framstille
faget som nyttig i elevenes hverdag. Likevel: Den umiddelbare nytteverdien er
kanskje heller ikke det viktigste for elevene, så lenge faget virker engasjerende
og mulig å mestre?
Kreditering:
ROSES bygger videre på ROSE-studien, med tillatelse og støtte fra prosjektleder
professor Svein Sjøberg. Detaljer om bakgrunn, utvikling og resultater fra ROSE
framgår av sluttrapportene: Sjøberg og Schreiner (2019) og Schreiner og Sjøberg
(2019).
Annonse
Referanser:
Bjar, H., Aschim, E. L. & Aae, R. (2022).
Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse –
men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020. Norsk
pedagogisk tidsskrift, 106(2), 116-130
Sjøberg, S. & Schreiner, C (2019). ROSE (The Relevance of Science
Education) The development, key findings and impacts of an international
low-cost comparative project. ROSE Final Report, Part 1. University of Oslo
Schreiner,
C. & Sjøberg, S. (2019). ROSE (The Relevance of Science Education)
Western youth and science. Final ROSE Report part 2. University of Oslo