Engelsk og yrkesfag
Det er flott at fagforum i engelsk for Aust-Agder fokuserer på det håpløse faktum at elever som har valgt yrkesfag må ta samme sentralgitte eksamen som elever som har valgt engelsk som studieforberedende fag.
Selv underviser jeg i engelsk for yrkesfaglige elever ved Os videregående skole, og mange av disse sier de har valgt yrkesfag fordi de er lei av teori. Arild Henriksen har i innlegget Engelsklærere slår alarm helt rett i at vi kan vente oss en langt høyere strykprosent i engelsk når undervisningen, grunnet endringene i læreplanene, legger opp til samme nivå som studieforberedende program.
Det er helt nødvendig å finne fram til et opplegg i språkfagene som er bedre tilpasset yrkesfagene, fordi yrkesfagelevene tilbys færre timer i språk, og de har som oftest et dårligere teoretisk utgangspunkt og mindre motivasjon for språkfag enn de som velger studieforberedende løp.
Etter min oppfatning er det først og fremst elevmaterialet i yrkesfagene som burde danne grunnlaget for læreplanene, og ikke omvendt. Det virker ikke som om Utdanningsdirektoratet har innsikt i hvor teorisvake mange yrkesfaglige elever er, når de legger opp til at de skal ha samme eksamensform som de mest teoristerke elevene.
I likhet med A. Henriksen, ber jeg derfor om at Utdanningsdirektoratet vurdere dette på nytt, med utgangspunkt i de yrkesfaglige elevenes evner og forutsetninger.