Frogn videregående skole i Akershus.

Ros til Frogn videregående skole

Debatt: Prosjektet fra Frogn videregående skole bør interessere mange andre skoler, det bør være aktuelt i fag som naturfag og geografi.

Publisert Sist oppdatert

Lærerne Berit Vike og Jørn Hoelstad Pettersen og rektor ved Frogn videregående skole i Akershus fortjener ros for et interessant og fremtidsrettet prosjekt der engelsk blir undervisningsspråket i faget samfunnsfag vg 1 studiespesialiserende.

Det opprettes en samfunnsfagsgruppe med engelsk mens parallellgruppene har tradisjonell undervisning på norsk. Elever må søke og karakterer/kompetanse vil være avgjørende. Opplegget er ment å gi elever høyere kompetanse i engelsk, bruke språket mer aktivt og gi dem et bedre internasjonalt perspektiv. Et glimrende forsøksprosjekt!

Vi vet at mange, etter fullført studiekompetanse, sliter med engelsk fagspråk og engelsk som kommunikasjonsspråk på høyskole og universitet. I Norge vil de fleste studerende måtte klare å lese faglitteratur på sykepleierhøyskole, i økonomistudier osv., og svært mange velger å studere i utlandet. Både fra norske læresteder og utenlandske får vi kontinuerlig melding om at engelskferdighetene ikke er gode nok. Det er det en oppgave å gjøre noe med.

Prosjektet fra Frogn vgs. bør interessere mange andre skoler, det bør være aktuelt i fag som naturfag og geografi. Vi trenger forsøk i skolen som gjør læring spennende, som gir elevene mestringsevne og gjør dem best mulig skikket til det videre liv. Vi som er politikere og skolefolk, må gå foran for å gjøre skolen mer dynamisk og bærekraftig.

 

Powered by Labrador CMS