Simen startet som lærling i Wien – denne sommeren tar han fagprøven i reiselivsfaget
Simen sikter seg inn mot en lederstilling innen reiseliv. På turistinformasjonen er ingen dager like, og som lærling får Simen interessante og varierte arbeidsoppgaver.
Simen Bagli (21) er lærling, og skal ta fagprøven
sommeren 2023. Simen bor på Nesodden og kjører bil til jobben, cirka 15
minutter hver vei. Han gikk første året på Frogn videregående, på salg, service
og samferdsel.
Annonse
– Jeg hadde praksisplass her én dag i uka det første året på
videregående, og fikk heldigvis muligheten til å fortsette her som lærling. Tre
års læretid her gir meg et allsidig og godt grunnlag for videre satsing innen
reiseliv i inn- eller utland, sier Simen og smiler.
– Sommermånedene og desember er høysesong, sier turistsjef Mari Bareksten, som selv er oppvokst og bor i Drøbak.
– Da kryr det av turister her. Men det er mye som skal gjøres i mellomperiodene også.
Fornøyd med skolen
– Min opplevelse av året på Frogn videregående skole
er udelt positiv, sier Simen.
SIMEN BAGLI
Bor i Nesodden kommune.
Hører helst på popmusikk.
Siste serie jeg så, var «House of the Dragon» på HBO.
Om ti år har jeg en lederstilling innen reiseliv.
Det beste med yrket jeg har valgt, er alle mulighetene
utdannelsen gir, jeg kan jobbe i ulike bransjer i inn- og utland.
Det verste med yrket er at det er vanskelig å legge fra seg jobben når jeg kommer hjem. De beste ideene dukker ofte opp sent på kvelden, og må noteres med en gang.
– Det eneste jeg ikke har hatt bruk for, er det som
omhandlet samferdsel og var mer rettet mot elever som skulle bli vektere eller
lastebilsjåfører.
Simen mener han lærte akkurat passe mye teori det første
året. Lærerne var flinke til å se den enkelte elev, og tilrettelegge oppgaver
som passet med interesser og ønsker. Det var ikke slik at alle til enhver tid
måtte gjøre det samme, selv om de gikk i samme klasse.
– Lærerne var også behjelpelige med å finne lærlingplasser,
og jeg kunne i hvert fall ikke fått noe bedre, sier Simen og smiler.
Simens lærer ved Frogn videregående, Christina Saima Sedler,
sier det kan ta litt tid å finne læreplass i reiselivsfaget, men at det alltid
ordner seg.
– Det er viktig for elevene at de er i bedrifter som de
ønsker seg, det øker uten tvil deres motivasjon, sier hun.
– Dessverre går bransjen glipp av mye, jeg tenker da på de
som ikke tar inn elever i praksis og lærlinger, sier læreren.
Hun mener elevene har mye de kan tilføre bedriftene.
– Det har
vært en stor rekruttering i yrkesfag i mange år blant ufaglærte, det håper jeg
bransjen nå ser at de må snu om på. Som kunde eller gjest merker vi fort om det
er fagfolk vi har med å gjøre. Samtidig som det handler om yrkesstolthet og
identitet.
Inspirasjon og ideer
– Da jeg begynte som turistsjef i fjor,
hadde Simen tre måneders læretid i Wien. Han kom tilbake med masse inspirasjon
og spennende ideer, sier turistsjef Mari Bareksten.
– Noe av det fine ved å ha lærlinger er at jeg har noen å
sparre med. Dessuten kan vi dele på oppgavene, slik at lærlingene får prøve alt
jobben på turistinformasjon inneholder. Vi har to lærlinger her, med litt ulikt
utdanningsløp. Jeg er fagleder, med fokus på læreplanens kompetansemål.
Simen forteller at han opplevde store forskjeller mellom
bransjene i Wien og i Drøbak, og trekker spesielt fram hvor enormt viktig
nøyaktighet er i Østerrike. Der ble alt materiell sjekket på print, målt med
linjal og endret, korrekturlest og justert, inntil man var helt fornøyd med
oppsettet.
– Det kunne ta mye tid, men resultatet ble bestandig flott,
og jeg prøver å ta med meg kunnskapen videre, sammen med alt jeg lærte om
teamwork og markedsføring, sier Simen, som setter pris på at turistsjefen er så
åpen og imøtekommende når han kommer med forslag.
Simen kjente ingen da han kom til Wien, men var på jobb hver
dag og bygget fort et godt nettverk. Han mener også denne biten var viktig å få
med seg som ung voksen.
Mari beskriver lærlingen som en pliktoppfyllende,
initiativrik, dyktig og høflig ung mann, som takler både små og store
utfordringer like bra som mer rutinemessig bakarbeid. Det var Simen som kom med
forslaget om den nye resepsjonsdisken, som er et stort pluss for
turistinformasjonen.
Læretid ute
Hvert år reiser minst 50 lærlinger til andre
europeiske land gjennom programmet Læretid i Europa. Viken fylkeskommune har et
nettverk av europeiske partnere som hjelper til med å organisere opphold og
finne vertsbedrifter til norske lærlinger.
Programmet er finansiert gjennom EUs utdanningsprogram
Erasmus+.
Viken fylkeskommune er en akkreditert institusjon innenfor
Erasmus+- programmet, ifølge Viken.no
For Simen betyr varierte arbeidsoppgaver mye. Han vet
sjelden på forhånd hvordan arbeidsdagen blir. Noen ganger kan han legge en plan
og følge den, andre ganger dukker det opp noe helt annet som må tas tak i.
– Vi ligger under enheten for kultur i Frogn kommune, og Simen
har vært flink til å lese seg opp på historie. Dessuten har han besøkt en rekke
bedrifter innen næringen, sier Mari.
Annonse
Julenissen
– Det finnes nesten ingen grenser for hvilke
spørsmål vi kan få, det kan dreie seg om alt fra slektsforskning til hvor julenissen
bor.
Simen synes alle oppgavene er spennende og lærerike. Han
utarbeider strategier og risikoanalyser, han jobber med markedsføring og
grafisk design, ikke minst på sosiale arenaer, han er også med på planlegging
av kulturelle arrangementer.
– Når jeg forteller andre om min arbeidsdag, blir de nok
mest overrasket hvis jeg sier jeg har tilpasset ski til en familie på fire. Men
det er også en del av jobben, det er nemlig turistkontoret som har ansvaret for
BUA, som er Drøbaks utlånsstasjon, sier Simen smilende.
– Det aller viktigste er selvfølgelig å yte den beste
service overfor både norske og utenlandske turister. Derfor er det nødvendig å
være helt oppdatert på hva som skjer i nærmiljøet til enhver tid.
Når han nå tar fagbrevet, i slutten av august, vil han jobbe på turistinformasjonen i Drøbak ut måneden. Deretter starter han som selger hos Megaflis Vestby. Veien blir til mens han går, sier han til Yrke.