«En bedre skole med økt vektlegging av den enkelte elevs forutsetninger og potensial»
Det kan ikke forventes at elevene velger praktiske og estetiske fag dersom de ikke får erfaringer med disse fagene i grunnskolen.
Landsmøtet i Norske Fag- og Friskolers Landsforbund 2017 viser til KUF-innstilling 19 S om fag og fordypning. NFFL støtter prinsippet om at skolen skal være en felles møteplass der alle barn og unge skal få kunnskap, bruke sine ressurser og utvikle sine talenter, holdninger og verdier. Skolen skal legge grunnlaget for et godt liv, videre utdanning og aktiv deltakelse i samfunnet og arbeidslivet.
Skolen skal ruste elevene med grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning, men skal også bidra til at elevene tilegner seg et bredt sett av kunnskaper og ferdigheter og utvikler verdier og holdninger for resten av livet.
For å lykkes i utdanning, arbeid og som aktive deltakere i samfunnet må elevene og lærlingene mestre mange fagfelt, og de må trenes i å samarbeide med andre, i å være kreative og å tenke kritisk. Skolen skal stimulere nysgjerrighet og lærelyst og motivere de unge til å utvikle sine talenter og sitt læringspotensial.
Det er viktig med en inkluderende skole med et mangfold av alternative opplæringsarenaer, pedagogiske metoder og arbeidsformer hvor alle barn får muligheter til å lykkes – også ved å kunne velge det alternativet som passer best for den enkeltes forutsetninger og behov. I dette ligger også at både helse-, modnings- og kjønnsperspektivet vurderes i organiseringen av opplæringen. Det er viktig å ta hele utdanningssystemet i bruk, der også friskoler trekkes med i utviklingsarbeidet.
Komiteen viser til at både Ludvigsen-utvalgets rapporter og rapporten «Det muliges kunst» vektlegger de praktisk-estetiske fagenes rolle i fremtidens skole. Skolen skal ikke utdanne elever primært til å repetere det vi allerede har av kunnskap. Norge trenger kreative, skapende og innovative elever for å møte fremtidens utfordringer.
NFFLs landsmøte mener det ikke kan forventes at elevene velger praktiske og estetiske fag dersom de ikke får erfaringer med disse fagene i grunnskolen. Arbeidslivet trenger en lang rekke kompetanser som de praktiske og estetiske fagene i skolen tilbyr. Et viktig tiltak i denne sammenheng er at det må stilles kompetansekrav til lærere som skal undervise i de praktisk-estetiske fagene.