De har nettopp sluppet rapporten «Medeier eller
høringsinstans?» om yrkesopplæringsnemndens innflytelse på norsk fagopplæring.
Der ser de på hva slags innflytelse y-nemndene har på fagopplæringen, noe som
blant annet avhenger av hvordan samarbeidet med fylkeskommunene som har
vedtaksmyndighet over fagopplæringen, fungerer. I rapporten går de også gjennom
strukturen i norsk fagopplæring som bygger på en kombinasjon av skolebasert
opplæring og læretid i bedrift.
Partssamarbeidet
I denne oppbyggingen er y-nemnda sentral på fylkesnivå.
Nemnda oppnevnes av fylkeskommunen og skal bidra til at arbeidslivets behov og syn
på saker som angår fag- og yrkesopplæringen blir ivaretatt. Nemnda skal ha et
flertall av partene i arbeidslivet.
– Norsk fagopplæring er en mellomting mellom et utdanningsstyrt
og et partsstyrt system. Derfor er detaljene om hvordan partssamarbeidet
fungerer så viktige fordi er med og bestemmer hvordan systemet fungerer. Hvis
partene mister interesse for fagopplæringen, eller ikke slipper til, så driver
vi over i et mer statsstyrt system, og det har kostnader ved at systemet
fjerner seg fra arbeidslivets behov. I verste fall får vi en utdanning som ikke
matcher behovene i arbeidslivet, eller en utdanning som for eksempel ikke
stiller opp med læreplasser, sier Torgeir Nyen til Yrke.
– Idealet per nå er at vi har en utdanning som noenlunde
treffer behovene i arbeidslivet, og at utdanningen ikke er for smal og snever,
men at fagopplæringen har en bredde og tilbyr for eksempel fellesfag som gjør
det mulig for hver enkelt å omstille seg senere.
– Mener dere det er rom for at y-nemndene bør ta en mer
sentral plass i dette bildet?
– Ja, absolutt, sier Fafo-forskerne til Yrke, som viser til
at i tråd med den nye opplæringsloven så skal innspillene fra nemndene, fra og
med neste skoleår tillegges avgjørende vekt, når fylkeskommunene utformer sin
politikk for fagopplæringen.
Betyr noe
Dette er y-nemndene
Yrkesopplæringsnemndene ble opprettet i 1980
Oppnevnes av fylkeskommunen
Skal ha flertall fra partene i arbeidslivet
Alle organisasjoner som er representert i Samarbeidsrådet
for yrkesopplæring (SRY) har rett til et medlem i hver nemnd
Ansvaret for å lede rådet går på omgang mellom LO og NHO
– Jeg tenker at det kan sende et signal om at innspillene
fra nemndene faktisk har betydning og at det kan skape et enda større
engasjement, at y-nemndas innspill skal tillegges avgjørende vekt, det, sier forsker
Tove Mogstad Aspøy.
Hun sier at engasjementet i nemndene allerede er stort, men
at endringen i ordlyden i opplæringsloven, kan gjøre at nemndenes arbeid kan
oppleves enda mer betydningsfullt.
Etter dagens opplæringslov skal fylkeskommunene legge vekt
på hva nemndene mener når de utformer politikken. I nåværende lov heter det at
y-nemnda skal fremme behov hos og synspunkter fra arbeidslivet overfor
fylkeskommunen. I rapporten fra Nyen og Aspøy går det også frem at nåværende
lovverk spesifiserer noen av sakene som y-nemnda skal arbeide med: «å heve
kvaliteten i fag- og yrkesopplæringen, å sikre best mulig dimensjonering og gi
fylkeskommunen råd om dette ved den årlige fastsettingen av det videregående
opplæringstilbudet, å jobbe for at rådgivningen blir best mulig, og gi råd om
hvordan fagopplæringen kan bidra til regional utvikling.»
Godkjenning av lærebedrifter
Etter nåværende lov skal fylkeskommunen legge avgjørende
vekt på y-nemndas syn i saker som gjelder godkjenning av lærebedrifter. Dette
innebærer at fylkeskommunen skal treffe avgjørelsen, men at fylkeskommunen ikke
kan godkjenne en lærebedrift i direkte strid med nemndas vurdering.
Men i den nye loven, som trer i kraft fra høsten 2024, så
skal fylkeskommunen legge avgjørende vekt på den faglige vurderingen fra nemnda
i saker som har innvirkning på fag- og yrkesopplæringen – og ikke bare i saker
som gjelder godkjenning av lærebedrifter.
– Dette gir nemnda en større formell innflytelse enn i den
nåværende loven. Formuleringen «avgjørende vekt» innebærer imidlertid ikke at
nemnda har vedtaksmyndighet, men det er rimelig å tolke endringen som at den innsnevrer
fylkeskommunens skjønnsom i oppfølgingen av saker som nemnda har uttalt seg om,
skriver forskerne i rapporten.
Proaktiv rolle
Torgeir Nyen utdyper for Yrke:
– Jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke si hva det rent faktisk
innebærer ettersom det fortsatt er fylkeskommunene som har vedtaksmyndigheten,
men det er et politisk ønske at nemndene skal ta en større plass, og vi finner
også at det er rom for det, sier Torgeir Nyen og viser til at det i undersøkelsen
går fram at nemnda i ganske liten grad fungerer som et organ som tar en mer aktiv,
strategisk rolle.
– Det finnes noen eksempler på mer langsiktig styring, for
eksempel i et fylke hvor fylkeskommunen og nemnda i fellesskap prøver å
etablere et bedre kunnskapsgrunnlag for dimensjoneringen. Det er også eksempler
på at nemnder som blir vitalisert og synes å få økt innflytelse av at nye
ledere kommer inn og i større grad får nemnda til å sette dagsorden selv. Dette
er likevel ikke hovedmønsteret. Omleggingen i 2007 fra å skulle behandle
enkeltsaker til å spille en proaktiv strategisk rolle har, slik sett, ikke helt
lyktes.
Tove Mogstad Aspøy viser til at fylkeskommunene har flere
forpliktelser når de utformer sin politikk for fag- og yrkesopplæringen.
– Det er et sammensatt bilde. Fylkeskommunene har jo sine
plikter som de skal overholde med hensyn til kravene til opplæringen, samtidig
som de har ansvaret for fylkeskommunenes egne ansatte og de for eksempel også
må arbeide mot frafall fra opplæringen.
Fungerer bra
I undersøkelsen har Fafo-forskerne intervjuet fagopplæringssjefer
i fylkeskommunene, ledere i samtlige y-nemnder og en del nestledere, de har
gjennomført en spørreundersøkelse blant medlemmene i nemndene og en
spørreundersøkelse rettet mot opplæringskontorene.
– Så hvordan fungerer samarbeidet mellom fylkene og nemndene?
– I de fleste fylkene betegnes samarbeidet som godt. Jeg
trodde at vi kanskje skulle finne at det var flere fylker hvor samarbeidet ikke
ble opplevd som bra. Så som en helhet så var bildet mer positivt enn vi hadde
tenkt på forhånd, sier Tove Mogstad Aspøy.
I noen fylker oppleves imidlertid samarbeidet som dårlig, og
begge forskerne viser til at samarbeidet kan oppleves litt personavhengig.
– Det kan gjøre det hele litt sårbart, at samarbeidet
avhenger av personenes forståelse for partssamarbeidets rolle, sier Torgeir
Nyen.
For å sette det på spissen, sier forskerne, så kan det i
noen fylker oppleves som at det ikke spiller noen rolle hva nemndene mener, mens
det i andre er en stor forventning om at selvsagt skal nemndene være med i hele
beslutningsprosessen og bestemme.
Pådriver eller sandpåstrøer?
Det spiller også en stor rolle om nemndene kommer tidlig inn
i prosessen når avgjørelser skal tas, eller på et sent tidspunkt når det nesten
er for sent å gjøre om innholdet i saken som skal vedtas.
I rapporten viser Nyen og Aspøy til at det allerede i 2007
ble et uttalt mål at y-nemndene skal ta en aktiv, strategisk rolle for
kvaliteten i fagopplæringen.
«Våre funn viser imidlertid at y-nemnda i liten grad tar en
slik rolle, selv om det finnes eksempler på mer langsiktig styring der nemnda
er med på å sette dagsorden. Vi kan likevel ikke se tydelige strukturer skulle
hindre nemnda å ta en mer proaktiv, strategisk rolle, bortsett fra i de fylkene
hvor samarbeidet ikke fungerer så godt. I de fylkene hvor nemndene faktisk tar
en strategisk og proaktiv rolle, oppleves dette som positivt for arbeidet med å
kvalitet i fagopplæringen i fylket», heter det i rapporten.