– Vi må ikke ende opp med en lydig og stresset generasjon
– Utdanning er vidunderlig risikofylt. Vi må fylle opp med en riktig balanse, sånn at vi ikke ender opp med en lydig og stresset generasjon, sier professor Øystein Gilje.
I forbindelse med debatten i Arendalsuka om vi lager gagns mennesker i skolen, eller om prøver og prestasjonspress tar all tid, hadde professor Gilje fra Universitetet i Oslo et innlegg.
– Vi skal lage gagns mennesker av dem som går på skolen, sier Gilje.
I videoen over har vi spurt et knippe kjente fjes hva de mener ligger i begrepet «gagns menneske».
Leder av Elevorganisasjonen, Alida de Lange D'Agostino, har selv fersk erfaring fra skolebenken.
– Jeg gikk ut av videregående i fjor, det var en maraton. Vi ble testet i nesten alt. Det var å pugge til prøver, prestere og la kunnskapen gli ut igjen. Det eneste som telte var tallet du fikk på prøven, det synker inn i hodet og huden. Elever skal ha det bra samtidig som de består videregående, sa hun og spurte:
– Når er det nok tester?
Bukseløs
Panelet som skulle prøve å svare på når det er nok tester, besto blant annet av flere politikere og lederen av Utdanningsforbundet. De hadde blitt utfordret til å fortelle om en lærer eller et minne fra skolen.
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) røpte at hans første kjærlighet var førskolelæreren han hadde hatt, men den som hadde den mest nakne fortellingen, var Utdanningsforbundet leder.
– Jeg var en sen svømmer, men lærte meg omsider å svømme. Jeg gledet meg stort til å vise frem ferdighetene mine da vi skulle ha svømming i Nadderudhallen. Jeg fortet meg å dusje og spurtet inn i svømmehallen. Da jeg kom inn, merket jeg at jeg hadde glemt å ta på meg svømmebuksene, det ble en litt annen dag enn hva jeg hadde sett for meg, fortalte Steffen Handal.
Politikere blander seg
Handal synes de politiske svingningene har vært store.
– Det har vært mye fokus på målinger i skolen. Med de nye fagplanene håper jeg det blir en mer helhetlig tenkning, sier Handal.
SV-politiker Inga Marte Thorkildsen er ansvarlig for Oslo-skolen.
– Jeg tror de fleste lærerne er dyktige, men de blir stresset av sånne som oss, politikerne, sier Thorkildsen.
Kunnskapsministeren har fått 20.000 innspill til de kommende fagfornyelsene.
– Alt i skolen skal ikke måles, og alt kan ikke måles, men vi må ha noen prøver slik som kartleggingsprøver og nasjonale prøver. I forbindelse med fagfornyelsen må jeg være den litt kjipe fyren som sier nei til ting de ønsker inn. Målet er å kutte i kompetansemålene, ikke legge til flere, sier Sanner.
Både Handal og Thorkildsen argumenterte for at det var for mange prøver og tester.
– Vurderingspraksisen burde også blitt fornyet samtidig med fagfornyelsen, sier Handal.
Utdanning har spurt kjente og ukjente om hva et gagns menneske egentlig er. Du kan se svarene i videoen øverst eller på Youtube her.