Jeg har store ambisjoner for skolen
Debatt. Det er direkte feil at regjeringen ikke følger opp den store satsingen på fagfornyelsen i skolen med penger til nye læremidler.
Det er ikke bare koronapandemien som gjør denne skolehøsten spesiell. Langt mer spennende (på den gode måten), og ikke minst lystigere, er fagfornyelsen: Moderne og oppdatert innhold i skolen.
Arbeidet med å innføre nye læreplaner har vært planlagt lenge, men jeg vil uansett gripe muligheten til å gi skolene og lærerne ros for jobben de har gjort. Som om ikke undervisningen har vært krevende nok i 2020, har lærere og skoleledere jobbet parallelt med innføringen av den største endringen i skolen siden Kunnskapsløftet ble innført i 2006.
Det vet jeg at har vært krevende for mange, så takk for den fantastiske innsatsen så langt.
Men, som fylkesråd i Viken, Siv Henriette Jacobsen (Ap), skriver i et innlegg i Utdanningsnytt: Nye læreplaner krever nye læremidler. Det innebærer en utgift for skoleeier.
Regjeringen følger opp
Det har hun helt rett i. Men Ap-politikeren begår en feil når hun påstår at regjeringen ikke følger opp. Det gjør vi, og det fungerer slik:
Da gratis læremidler i videregående opplæring ble innført i sin tid, fikk fylkeskommunene midler for å kunne skifte ut læremidlene hvert tredje år. Disse midlene ligger fortsatt i det såkalte rammetilskuddet til fylkeskommunene. I og med at fagfornyelsen i videregående gjennomføres over tre år, er dermed fylkeskommunene allerede kompensert for å kunne skifte ut læremidlene i takt med at fagfornyelsen innføres.
Regjeringen blander seg imidlertid ikke opp i fylkeskommunens budsjettering. De – og Jacobsen – har et selvstendig ansvar for å budsjettere midler til videregående opplæring, tilpasset de lokale behovene. De har også hatt tid til å planlegge endringer i utstyrsbehovet, samt tilpasse det til nye læreplaner.
Det er altså riktig at regjeringen har et ansvar for å sikre penger til nye læremidler, men all den tid fylkeskommunene allerede har fått midler til å skifte ut læremidlene, må fylkeskommunen selv ta ansvar for å faktisk bruke pengene de har fått til nye læremidler til nye læremidler.
... foreløpig ingen grunn til svartmaling av situasjonen eller unyansert kritikk av regjeringen.
Kunnskapsminister Guri Melby (V)
Når det er sagt: Fagfornyelsen er ny av høsten. Det er ikke utenkelig at det dukker opp behov man ikke forutså på forhånd. Koronapandemien har også konsekvenser for norske skolers økonomi. Regjeringen arbeider nå med å analysere og vurdere de økonomiske konsekvensene av virusutbruddet.
Derfor er det foreløpig ingen grunn til svartmaling av situasjonen eller unyansert kritikk av regjeringen.