Fagfornyelsen gir skolehagene ny aktualitet, meiner Økologisk Norge.
Foto: Olav Erik Storm
Ti skoler plukket ut til skolehage-prosjekt
Ti skoler i Oslo og Viken får støtte fra Økologisk Norge til å etablere skolehager.
Økologisk Norge stiller med materialene som trengs for å etablere skolehagen, og holder kurs for lærerne. Skolene sjøl må stille med tid og ressurser for lærerne, slik at hagen kan fungere over tid.
Pengene til prosjektet kommer fra Sparebankstiftelsen DNB. Til sammen fire tusen elever vil få tilknytting til en skolehage gjennom dette prosjektet, skriver Økologisk Norge i en pressemelding.
I alt femti skoler søkte Økologisk Norge om tilskudd til å etablere skolehager.
Les også om undervisning i åkeren ved Aurland barne- og ungdomsskole
Unngå luking
Lærer Ole Johnny Larsen dreiv skolehage ved Blindheim ungdomsskole i Ålesund i 15 år. Han har erfart at skolehage både er gøy og krevende.
– Gjør det enkelt, er hans råd.
– Hvordan gjør man det enkelt?
– Ved å unngå luking. Det er vanskelig å få unger interessert i det, sier Larsen.
Bærbusker meiner han er fint å dyrke i skolehagen.
– Legg bark under, så gror ikke graset innover, råder han.
Solbæra henger på busken til etter skolestart og er godt å spise på. Frukttrær er også populært i skolehagen og greit å dyrke.
– Krydderhagen vår var svært vellykka. Vi gravde ned betongrør på høykant og planta i dem. Imellom hadde vi singel. Krydderet hadde skolekjøkkenet stor glede av, sier han.
Disse skole er med i prosjektet:
Tømmerås skole, Svelvik, Drammen
Gullhaug skole, Lier
Vik skole, Hole
Levre skole, Bærum,
Nordby skole, Ås,
Kurland og Jelnes skole, Sarpsborg
Prestebakken skole, Halden
Mysen skole, i samarbeid med Folkenborg Museum, Indre Østfold kommune
Ammerud skole, Oslo
Munkerud skole, Oslo
Økologisk Norge er en ideell medlemsorganisasjon for bønder, bedrifter og forbrukere med interesse for økologisk mat og økologisk landbruk.
– Hva med poteter?
– Poteter kan gå fint. Men de blir jo ikke lukt i skoleferien, sier Ole Johnny Larsen.
Engasjerte lærere
Han understreker at det er svært viktig at det finnes et par ekstra engasjerte lærere som kan drive fram prosjektet.
– Og så må man ha klare avtaler med kommunen. Skolen tror at uteområdene er deres, men det er kommunen som har ansvaret for vedlikeholdet. Når det kommer en skolehage i grøntområdet ved skolen kan det bli krøll med hvem som har ansvar for vedlikeholdet rundt skolehagen, advarer han.
Samtidig meiner Ole Johnny Larsen at å koble det nye faget arbeidsliv med skolehagearbeid kan bli fruktbart for begge deler.
Økologisk Norge meiner skolereformen Fagfornyelsen gjør skolehagen ekstra aktuell. Stikkord for dette er tverrfaglighet, bærekraftig utvikling og folkehelse.