Med støtten fra Sametingsrådet, kan Holmen gårds- og naturbarnehage ansette en samiskspråklig ressurs i 100 prosent stilling.Foto: Lena Børstrand Søreng
Alta-barnehage får 300.000 kroner til samisk språkprosjekt
Sametingsrådet har bevilget 300.000 kroner til Holmen gårds- og naturbarnehage sitt språkprosjekt.
– Det er positivt for alle, både for barna, foreldre og barnehageansatte, at det samiske språket får den statusen den fortjener i en norskdominert barnehagehverdag.
Annonse
Det sier Sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen i en pressemelding.
I 2017 startet barnehagen prosjektet Språkressurs. Da fikk de tilskudd til å ansette en samisktalende ressurs i 50 prosent stilling. Nå får de ytterligere 300.000 kroner for å videreføre språksatsingen.
– Vellykket prosjekt
Daglig leder i barnehagen, Lena Børstrand Søreng, forteller at de så en positiv effekt i hele barnehagen av prosjektet fra 2017, og at foreldrene rapporterte om at barna brukte samisk mer aktivt.
– Også de barna som ikke var med i prosjektet plukket opp ord og uttrykk, og var med på felles leker.
Med støtten fra Sametingsrådet kan barnehagen nå ha en samisktalende ressurs i 100 prosent stilling.
Det betyr at de kan jobbe med samisk språk og kultur hver dag, og ikke bare rundt merkedager som Samefolkets dag, sier Søreng.
– Hovedmålet er at vi skal få kunnskap om hvordan vi formidler forståelse og stolthet over kulturene som barna innehar.
Pengene kommer fra Sametingsrådets tilskuddsordning til prosjekter og utviklingsarbeid i barnehager. Sametingsråd Mikkelsen sier det er gledelig at Sametinget kan fortsette å være bidragsyter til å styrke samiske barns språkutvikling.
– Det er viktig at barnehagebarn får samisk språkstimulans i så tidlig alder som mulig, sier han.
Annonse
Tospråklighet som ressurs
At barna i Holmen gårds- og naturbarnehage har en samisktalene ansatt rundt seg, kan være fordelaktig, viser forskning.
– Erfaringene bekrefter teoriene om at begge språka tjener på å bli utvikla parallelt. Språkene støtter hverandre. Men stopper vi utviklinga i det ene språket, vil det påvirke utviklinga av det andre i negativ retning, sa professor i språkvitenskap, Ole Henrik Magga i en artikkel Utdanningsnytt skrev i fjor.