Wiens offentlige skoler «har nådd sine grenser»
Ansikt til ansikt med den raske stigningen i antallet flyktningbarn mener lærerne at Wiens offentlige skoler har nådd grensene for hva den klarer.
Belastningene stiger daglig. Tolker og psykologer mangler. Nå er undervisningskvaliteten truet, mener de, ifølge nettutgaven til den landsdekkende dagsavisen Der Standard, som utgis i Wien. I et åpent brev til utdanningsminister Gabriele Heinisch-Hosek (Sozialdemokratische Partei Österreichs) 28. januar krever derfor representanter for lærerne ved Wiens offentlige skoler mer støtte til å hanskes med situasjonen.
Sentralkomiteen til lærerne ved Wiens offentlige skoler er i lang tid blitt oppringt av lærere om flyktningsituasjonen, ifølge leder Stephan Maresch. Lærerne skriver at de prøver å yte sitt bidrag til mestring av krisen. «Imidlertid stiller dette vår yrkesgruppe overfor en enorm språklig, sosial, kulturell og organisatorisk utfordring», heter det i brevet. «Belastningen på kolleger ute i skolene stiger daglig, men tilstrekkelige støttetiltak uteblir ofte».
Til tross for det akutte behovet for tolker som kan redegjøre for helt grunnleggende fakta om skoledagens forløp for flyktningbarna og deres foreldre, er slikt personale knapt tilgjengelig.
Det mangler også psykologer for «vanskelig håndtering av tungt traumatiserte barn». «På denne måten synker undervisningskvaliteten, og dermed også barnas fremtidsmuligheter», understreker lærerrepresentantene. De understreker at uten ekstra støtte er arbeidet med flyktningbarna bare mulig å fortsette en kort tid, og bruker ordet «klatteløsning» om tilstanden.
Maresch frykter imidlertid at de varslede støttetiltakene heller ikke er tilstrekkelige.