Forbrukerrådet: – Norges største skolefoto-firma bryter loven

Uten å vite det bestiller elever og foreldre bilder fra skolefoto-firmaet Fovea. Slik praksis er ulovlig, ifølge Forbrukerrådet.

Den som klikker seg inn med passord og brukernavn for å se sine bilder på Foveas nettside, har automatisk bestilt bildene. Men Foveas nettsider opplyser ikke at du bestiller bilder når du logger deg inn.
– Ulovlig, sier Edith Kristin Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet i Rogaland.

Aftenposten skrev om problemet i fjor høst. Fremdeles henvender foreldre seg til Forbrukerrådet fordi de har mottatt bilder de ikke vet at de har bestilt. Også Utdanning er blitt kontaktet om dette.

– Vi har mottatt flere hundre henvendelser de tre siste årene. Foreldre reagerer når de pålegges å returnere bilder de ikke har bedt om å få. De reagerer også på at de får beskjed om å betale fordi returfristen er utløpt, forteller Edith Kristin Nøkling.


Ny lov

Fra i sommer er reglene for nettsalg strammet inn. Edith Kristin Nøkling registrerer at Fovea ikke har endret sine nettsider i tråd med den nye loven.

Ifølge et nytt punkt i angrerettloven skal det være helt klart at du bestiller, når du gjør det på nettet. Hvis du skal bestille ved å trykke på en knapp på en nettside, må den være merket med «bestilling med forpliktelse til å betale», eller lignende. Det opplyser Forbrukerrådet på sine nettsider.

– Vi fikk to henvendelser senest i går angående problemet. Jeg har selv logget meg inn med brukernavn og passord og kan bekrefte at du fortsatt bestiller bilder når du klikker deg inn for å se bildene. Det er ulovlig å ikke opplyse om at dette er en bestilling. Da er du, ifølge våre jurister, rett og slett ikke bundet av avtalen, opplyser Edith Kristin Nøkling.

Det er imidlertid Forbrukerombudet som må håndheve loven. Fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Skjelbostad, innrømmer at dette ikke har vært en prioritert oppgave hos Forbrukerombudet.

– Vi har ansvar for dette, og vi skal ta opp sakene i løpet av neste år siden vi har fått mange henvendelser i det siste, og på grunn av den nye loven, forteller Skjelbostad.

 

Fotofirma i vekst

Fovea har rundt 100 ansatte og er et firma i vekst. Omsetningen har økt fra 25 millioner i 2007 til 135 millioner i 2013.

– Vi har økt omsetningen blant annet på grunn av oppkjøp, og fordi dette er et produkt som skolene og barna liker. Vi har også begynt med fotografering av sportsklubber, sier Morten Strømnæs, leder for salg og markedsføring i Fovea.

Strømnæs forteller at Fovea er i gang med å endre sine nettsider i tråd med det nye punktet i angrerettloven.

– Vi var i møte med Forbrukerrådet for to uker siden fordi det er kommet en ny lov, og for å passe på at vi er innenfor regelverket. Nå er vi i ferd med å lage en helt ny registreringsside, forteller han.

– Tidkrevende

Morten Strømnæs i Fovea kan ikke love noe om når nettsiden vi bli endret.

– Det er en kompleks sak å endre bestillingssidene, så jeg kan ikke tidfeste akkurat når de er på plass, svarer han.

– Er det så tidkrevende å legge inn en setning der du logger deg inn som forklarer at dette er en bestilling?

– Vi ønsker å følge Forbrukerrådets regelverk slavisk, derfor kan det ta tid. Vi ønsker å være sikker på at vi gjør det riktig, svarer Strømnes.

Inntil nettsidene er revidert, følger firmaet likevel samme praksis som før loven ble innført.

– Hva skal forbrukerne gjøre mens dere arbeider med å endre nettsidene deres?

– Alle har 14 dagers fri returrett med gratis porto på alle produkter. Vi hjelper alle kunder så godt vi kan, understreker Strømnæs.


– Spekulativt

– Fovea er konkurransedyktige på pris, men de kan fort virke useriøse, sier Elisabeth Strengen Gundersen. Hun er leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), som er en paraplyorganisasjon for foreldreutvalgene ved skolene. Nå vil Gundersen sørge for at FUG legger ut tips på sine nettsider om hva man bør være oppmerksom på når man bestiller skolefoto.

– Vi kjenner til problematikken rundt Fovea via media, sier Gundersen.

– Man kan lure på om firmaet spekulerer i at elevene bestiller bildene uten å vite om det. Det virker sånn, legger hun til.

Det avviser Morten Strømnæs i Fovea:

– Jeg synes ikke vi spekulerer i dette. Kundene har full valgfrihet og 14 dagers returrett. Når du returnerer bildene, vil du aldri få faktura. Vi er seriøse og tar alle henvendelser vi får fra forbrukere på alvor.

– Bør bli flinkere til å stille krav

Edith Kristin Nøkling i Forbrukerrådet mener skolene og foreldreutvalgene bør bli flinkere til å stille krav når de inngår kontrakter med firmaet.

– Skolene og foreldreutvalgene må være oppmerksomme på at Fovea er en kommersiell aktør, påpeker hun.

– De kan for eksempel foreslå at standardpakken bare skal inneholde ett portrett og ett gruppebilde. I dag inneholder standardpakken mange bilder og koster over tusen kroner. Vi mener at omfanget er blitt for stort, sier hun.

– Hva kan foreldre gjøre?

– De må ta kontakt med Fovea hvis de ikke er enige. Dersom barn under 18 år har inngått avtale, er den ikke gyldig. Barn har ikke anledning til å stifte gjeld etter loven. Det er problematisk at dette er så lett tilgjengelig for barn, når de får innloggingskode på skolen, mener Nøkling.

– Det er en grunn til at vi er opptatt av denne bransjen. Vi er i dialog med firmaet med tanke på forbedring, avslutter hun.