Helene vant forskningspris for sammenlikning av menneskesyn
Elev Helene Randem Lunde (19) er tildelt Holbergprisen for en sammenlikning av menneskesynet i to ulike bøker. Denne uken kom statsråd Guri Melby (V) på besøk til henne på Vestby videregående skole.
I innspurten med prosjektrapporten ble skolene stengt. Innleveringsfristen var 1. april. Dermed ble Helene plutselig litt alene. Men hun skryter av oppfølgingen hun har fått fra norsklærer Marita Kristiansen.
– Uten hennes veiledning og støtte ville jeg nok ikke klart å fullføre. Jeg stoppet opp flere ganger underveis. Og av og til var jeg litt lei hele oppgaven. Men Marita oppmuntret meg. Hun leste bøkene og fulgte meg opp. Før jeg sendte inn, fikk vi enda en lærer til å lese utkastet, forteller Helene.
Omfattende og modig
I Helenes prosjektrapport «Hvem tror vi at vi er?» sammenlikner hun menneskesynet i Ludvig Holbergs roman «Nils Klims reise til den underjordiske verden» fra 1741 med menneskesynet i Anders Malms «Massemennesket» fra 2012.
– Jeg har forsøkt å finne ut om vi i dag har et monistisk menneskesyn preget av Darwin, der mennesket er biologi og kun består av materie, eller om vi fortsatt er påvirket av kristendommen, Descartes og Platon, med et dualistisk menneskesyn, der kropp og sjel er to adskilte størrelser, forklarer Helene.
Om prosjektet skriver juryen blant annet: «Dette er et modig og omfattende prosjekt» og en «imponerende og innsiktsfull litteraturanalyse».
Helenes prosjekt er tverrfaglig. Hun har blandet både norsk, filosofi og realfag.
Juryen skriver også:
«Oppgaven utviser en presis og omfattende filosofisk innsikt i spørsmålet om hva som kjennetegner et menneske. Gjennom analysen maler Lunde et bredt bilde av menneskesynet som kommer til uttrykk i verkene, og trekker linjer til menneskesynets utvikling i samfunnet.»
– Gjorde virkelig inntrykk
– Hvordan fikk du vite om Holbergprisen?
– I 2017 kom en elev fra Vestby videregående skole på tredjeplass. Det var sånn jeg hørte om prisen.
– Når fikk du vite at du hadde vunnet?
– Mandag 11. mai fikk jeg vite at jeg var blant finalistene. Tirsdag 12. mai fikk jeg vite av Guri Melby at jeg hadde vunnet førstepremien. Det skjedde på et digitalt arrangement. Jeg ble selvsagt veldig stolt og glad da jeg fikk vite det, sier Helene.
Guri Melby syntes det var spennende å få møte Helene.
– Som norsklærer har jeg lest mange litteraturanalyser, men da jeg leste denne, gjorde det virkelig inntrykk. Imponerende at denne oppgaven er skrevet av en elev i videregående, sier Melby.
Fotball og folkehøgskole
Helene går siste året på studiespesialisering, på programmet som heter realfag med forskning. På spørsmål om hvordan hun har taklet hverdagene etter at skolen ble koronastengt, sier hun:
– Før stengingen besto mine hverdager stort sett av to ting; skole og fotball. Men plutselig skulle jeg verken på skolen eller på fotballtreningen. Det var en merkelig situasjon. Det har gått greit å jobbe hjemmefra. Og så har jeg trent en del løping. Men nå er jeg glad skolen har åpnet og har lyst til å begynne med fotball igjen, sier hun.
Helene er kaptein på damelaget til Drøbak–Frogn, et lag som ligger i 3. divisjon.
– Hva har du tenkt å studere videre?
– Jeg er glad i friluftsliv, så til høsten blir det først folkehøgskole i Sogn. Der håper jeg på mange turer i fjellet og kanskje også litt fotball, sier hun. På videregående har jeg blant annet hatt teknologi– og forskningslære her på Vestby og er interessert i realfag, så egentlig hadde jeg tenkt å studere det. Men gjennom prosjektet jeg vant Holbergprisen for har jeg også blitt glad i norsk og filosofi. Så vi får se hva det blir til. Folkehøgskoleåret gir meg tid til å tenke, sier Helene.
Holbergprisen gir henne 30.000 kroner. De har hun tenkt å spare.
– Jeg har jobbet litt ved siden av skolen, så nå kan jeg kanskje påta meg litt mindre jobb, sier hun.
Prisen skulle egentlig vært delt ut i Bergen i juni. Men på grunn av koronapandemien er prisutdelingen utsatt til høsten. Derfor synes Helene det var stas å få besøk av kunnskapsministeren.
Fikk 54 bidrag
Elever fra 20 ulike videregående skoler blir hvert år plukket ut av en fagjury til å delta i konkurransen om Holbergprisen. I år mottok fagjuryen totalt 54 bidrag.
Andreplassen kapret tre elever fra Elvebakken videregående skole i Oslo: Elisa Bakken, Thelma Sundby og Live Tveit med et sosiologisk og sosialantropologisk prosjekt som undersøker antisemittisme og fremstilling av jøder i Aftenposten og Adresseavisen fra 1938–39.
På tredjeplass kom elevene elevene Sigve Nydal, Guro Solli Grønningsæter og Stian Sørland fra Fagerlia videregående skole i Ålesund. De har foretatt en sammenlignende undersøkelse av «Trivsel og læringsmiljø i store og små skoleklasser».
De tre beste elevprosjektene får henholdsvis 30 000, 20 000 og 10 000 kroner. Finalistene inviteres normalt som æresgjester til de andre arrangementene under Holberguken i Bergen.
I årets fagjury satt et utvalg akademikere fra ulike fagfelter ved NTNU, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, NORCE/Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Vest–Telemark videregående skole.