Forskning og datakommunikasjon i framtidas ppt
I en undersøkelse gjennomført av Grøgaard, Hatlevik og Markussen (2004) kom det fram at lærere mente at pp-tjenesten er for lite involvert i undervisningen.
I 2007 ble det i statsråd nedsatt et bredt utvalg (Midtlyngutvalget), som skal blant annet se nærmere på og foreslå konkrete tiltak i forhold til bedre organisering og mer effektiv ressursbruk i spesialundervisninga. I tillegg skal virksomheten til Statped og pp-tjenesten vurderes. Når det gjelder pp-tjenesten, vil det være viktig å se på ulike prosjekter som har vært gjennomført, og der intensjonene i prosjektene er en nærmere og mer involverende pp-tjeneste. Jeg vil i denne sammenhengen informere om et konkret pilotprosjekt i en kommune, samt et større prosjekt på Helgeland.
Pilotprosjekt
Pilotprosjektet mellom ppt Ytre Helgeland og en barneskole i en av samarbeidskommunene, startet opp i november 2006 som et aksjonsforskningsprosjekt, og pågår fortsatt. Pp-rådgiver Elbjørg Larsen ved ppt Ytre Helgeland har hovedansvaret for pilotprosjektet. Intensjonen var å se om rådgiverrollen ville endre seg gjennom bruk av en lukket plattform for datakommunikasjon. I tillegg ønsket en å kunne bruke datakommunikasjon for å drøfte problemstillinger før henvisning til ppt, lage elevlogger og veilede i vanskelige saker, utveksle litteratur, og for å kunne gi informasjon. Utprøvinga ble evaluert etter ca. 4 måneders gjennomføring. Resultatet viste at lærerne ved skolen opplevde bedre tilgjengelighet hos ppt, samt tidsbesparelse og bedre kvalitet i de fysiske møtene. I tillegg opplevde lærerne bedre kvalitet i forhold til forebyggende arbeid. Larsen (2007) skriver i sin rapport at hun har opplevd å være mer ”til stede” for lærerne i form av rask tilbakemelding via datanettet, og opplever å ha større kunnskap om eleven ved de fysiske møtene, enn tidligere. Hun har også opplevd et redusert behov for å være tilgjengelig på telefonen.
Prosjekt pp-tjeneste på nett
Erfaringene fra ovennevnte pilotprosjekt var svært viktige, da det våren 2007 ble igangsatt et større prosjekt, ”Prosjekt pp-tjeneste på nett”- Helgelandsprosjektet, og som utgjør Delprosjekt 4 i det NFR-støttede hovedprosjektet ”Praktisk Veiledning i Grunnopplæringa” (PVG-prosjektet). Prosjekt PP-tjeneste på nett – Helgelandsprosjektet koordineres av ei prosjektgruppe bestående av pp-rådgiver Elbjørg Larsen, ppt Ytre Helgeland, pp-rådgiver Sylvi Bratteng, ppt Rana og prosjektansvarlig Oddbjørn Knutsen, Høgskolen i Nesna. Den overordnede problemstillinga ved prosjektstart var: Hvordan kan en gjøre pp-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene? Dette ønsker en nå å finne ut gjennom utprøving av pedagogisk-psykologisk veiledning via datanett ved to interkommunale ppt-kontor, og flere utvalgte prosjektskoler som er knyttet til ppt Ytre Helgeland og ppt Rana. Et viktig mål er å få erfaringer med om pedagogisk-psykologisk veiledning over nett, kan utgjøre et faglig og funksjonelt supplement til den øvrige tjenesten fra ppt. Målet er at flest mulige lærere og saksbehandlere ved ppt-kontorene skal kunne prøve ut den elektroniske veiledningen i løpet av prosjektperioden 2007-2009. Prosjektet følger et proaktivt aksjonsforskningsdesign, og innebærer forskningsbasert underveis- og sluttevaluering.
Oppsummering
Prosjektet gjør det mulig å prøve ut en ny arbeidsmodell som kan danne grunnlag for utvikling av en ny, nær og moderne pp-tjeneste, der datakommunikasjon og forskningsarbeid rettet mot praksisfeltet prioriteres. Fra å være en tjeneste der relativt få ansatte hadde hovedfag eller embetseksamen, er det er nå stadig flere som er i gang med, og som har fullført masterutdanning. Dette innebærer en økning av grunnleggende forskningskompetanse i pp-tjenesten, og som bør utnyttes. Aksjonsforskning involverer alle deltakerne og genererer ny kunnskap i samspillet mellom partene. Derfor ser dette ut til å være den type forskning som trolig egner seg svært godt i pp-tjenesten. I tillegg vil evalueringsforskning være en viktig komponent i aksjonsforskning og i programevaluering.
Artikkelforfatteren er førstelektor, Høgskolen i Nesna.