Skoleforsker Thomas Nordahl kritiseres for foredrag:
– At Handal bruker så sterke ord om meg, at jeg skulle forakte lærere, det er å tillegge meg oppfatninger jeg ikke har
Skoleforsker Thomas Nordahl får kritikk fra Utdanningsforbundets leder Steffen Handal for innholdet i et foredrag han holdt for skoleeiere i Hedmark i fjor.
I april 2018 holdt skoleforsker Thomas Nordahl et foredrag for skoleeiere i Hedmark fylke. Foredraget ble lagt ut på YouTube (ekstern lenke) og nå skaper det debatt. Først ute med kritikk av videoen var lærer Simon Malkenes, både her på utdanningsnytt, i Dagsavisen og i sosiale medier.
Tirsdag denne uken kastet også Utdanningsforbundets leder Steffen Handal seg inn i debatten med et innlegg på Facebook. En bearbeidet versjon ble senere trykket i Dagsavisen, og det starter med spørsmålet: «En kan spørre seg hvorfor skoleforsker Thomas Nordahl legger for dagen en forakt for lærere og politikeres kunnskap?»
– At jeg skulle forakte lærere, det er litt sårende at han sier det, sier Thomas Nordahl. Nordahl har svart Handal i Dagsavisen, og der skriver han at Utdanningsforbundets leder burde sette seg mer inn i hvordan skoleforskeren jobber før han kritiserer.
Lærernes autonomi
Debatten dreier seg blant annet om bruken av ulike programmer for utdanningssektoren og hvor grensen går for lærernes autonomi.
– Det kan hende vi er uenige om vektinga her, men jeg har ikke tidligere oppfattet at Handal og jeg er grunnleggende uenige i denne saken, sier Nordahl.
I sitt innlegg i Dagsavisen beskriver Handal på sin side hvordan professor Nordahl i foredraget tegner opp en modell for to alternative retninger for utvikling av Hedmark-skolene - en som bygger på "ideologi og erfaring", og en som bygger på evidensforskning som bestemmer innhold og metode i skole.
"Det ser ut som om han mener at kunnskap er synonymt med evidensforskning", skriver Handal, som mener Nordahl "harselerer over læreres autonomi".
En pågående debatt
Debatten som nå pågår følger i kjølvannet av ordskiftet mellom Thomas Nordahl og blant andre Simon Malkenes og professor emeritus Svein Sjøberg, etter at førstnevnte publiserte en artikkel i tidsskriftet Paideia.
Denne artikkelen "Kritikken av kvantitativ forskning i pedagogikk" er igjen en kritikk av en artikkel i Bedre Skole, der danske Jacob Klitmølller og Klaus Nielsen tar for seg John Hatties "Visible Learning". I Nordahls artikkel omtales også Simon Malkenes og Svein Sjøberg. De to svarte opp med debattinnlegg her på utdanningsnytt:
Simon Malkenes: "Nordahls metode"
Svein Sjøberg: "Å tro at store kvantitative studier er verdifrie, og ikke verdibaserte, er i beste fall naivt".
Nordahl har svart opp Malkenes i dette innlegget.
Les også: Mathilde Tybring-Gjedde: Evidensbasert forskning øker sannsynligheten for at man lykkes i å følge opp flere elever på en bedre måte og skape inkluderende fellesskap i klasserommet. Det krever et lagspill.