Dansk forskning: Dårlig inneklima gir dårlig læring
Elever presterer langt bedre i frisk luft enn i dårlig inneklima, viser forsøk som nylig er gjort av danske forskere.
- Denne artikkelen er hentet fra tidsskriftet Bedre Skole.
Sett i lys av tidligere undersøkelser som pekte i samme retning, var den danske forskeren Steffen Petersen egentlig ikke overrasket over resultatet, men han synes likevel det er bemerkelsesverdig.
– Jeg synes det er oppsiktsvekkende hver gang vi hører om hvordan dårlig inneklima påvirker mennesker negativt, særlig når det er barn det går ut over, sier han. Petersen er førsteamanuensis ved universitetet i Aarhus, og leder for forskningen.
– Svært robuste resultater
Ellers forteller han at resultatene av undersøkelsen var omtrent som forventet, ikke minst på bakgrunn av en tilsvarende studie fra 2005, som ifølge ham var den eneste i sitt slag hvor man fulgte prestasjonen til den enkelte elev og ikke som en gruppe.
– Vi ønsket å undersøke om vi kunne gjenta resultatene fra det forrige eksperimentet og vi ville utføre forsøket vårt med et sterkere eksperimentelt design, forklarer han.
Det synes han de har lyktes med og han mener dette forsøket er det hittil sterkeste forsøket i sitt slag.
– Våre resultater er dermed svært robuste og sammen med det forrige forsøket er det nå sterke indisier som peker på at luftkvaliteten virkelig påvirker barnas prestasjonsevne i folkeskolen. Det er vi nødt til å gjøre noe med, også i Norge, påpeker han.
Mye fokus
Det har også vært mye fokus på dårlig inneklima i norske skoler. For tre år siden slo Arbeidstilsynet i Norge fast at de fleste norske skolene har for dårlig inneklima.
– Det er riktig at vi etter tilsyn gikk ut med bekymring om inneklimaet på skolene, bekrefter pressetalsmann Per Olav Hernes i Arbeidstilsynet.
Han vet ikke hvor mye som har skjedd siden den gangen og forteller at kommuner kan få dispensasjoner, slik at dårlige skolebygg fortsatt er i drift.
Jeg vil likevel si at vår aktivitet har ført til endringer slik at mange skoleeiere, kommuner og fylkeskommuner nå river gamle skolebygg og bygger nye, forteller han.
Pressetalsmannen forteller at saken startet i Bergen, ved Møhlenpris skole. Der er de ifølge ham nå også i ferd med å bygge nytt. Han er ikke forundret over resultatene fra universitetet i Aarhus og forteller at et dårlig inneklima også kan gi store helseskader, som kols og svimmelhet i tillegg til at det kan gi dårlig konsentrasjon.
Bekrefter sammenheng
Overlege Jan Vilhelm Bakke ved Arbeidstilsynet kan vise til flere studier som underbygger de danske forskernes funn. I en undersøkelse fra 2006 ble CO2-nivået i 54 grunnskolers femteklasser målt over fire-fem timer på en typisk skoledag. Det viste seg at det var en nær sammenheng mellom CO2-nivået i klasserommet og elevenes prestasjoner i matematikk.
Seniorforsker Mads Mysen ved Sintef er heller ikke overrasket over resultatene fra den danske undersøkelsen.
Dette stemmer overens med det vi fant da vi fulgte opp prestasjon og oppfattet inneklima hos elever på Kampen skole fra før skolen ble oppgradert med inneklimatiltak til etter oppgraderingen, forteller han.
Denne artikkelen er hentet fra tidsskriftet Bedre Skole.