Kari Nessa Nordtun (Ap).
Foto: Marie von Krogh
Kunnskapsministeren klar for skolestart:
– Seksåringene må ha mer lek på skolen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) ønsker alle elever velkommen tilbake på skolen. Hun vil at førsteklassingene skal bli møtt med mer lek enn tidligere.
– Vi skal ikke tilbake til
at seksåringene skal gå i barnehagen. Men det er så viktig at førsteklassingene
har mer lek enn det har vært tidligere, sier Nordtun til NTB.
Torsdag startet elevene på
skolen i mange fylker, og Nordtun var selv på plass på to skoler i Trøndelag
for å hilse på dem.
Mandag starter resten av
landet. Da er også kunnskapsministeren og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap)
på plass på Brynseng skole i Oslo for å møte førsteklassingene.
– Det er mange som er
veldig spente. Det er mange barn og foreldre, og besteforeldre som går og
grugleder seg. Det er jo en stor endring i livet, sier
kunnskapsministeren.
Leken måtte vike
Før sommeren fikk regjeringen en
rapport som så på hvordan det funker med seksåringer på skolen.
Oppstartsalderen ble
senket fra sju til seks år for 27 år siden. Det første året skulle være
lekbasert, men rapporten konkluderer med at leken har måtte vike for
strukturert læring.
– De må møte en skole med
mye lek i første klasse. Det fremmer læring, det fremmer samhold, det fremmer
evnen til å trene på sosiale og emosjonelle ferdigheter. Det kommer de til å
trenge videre i livet også, sier Nordtun.
Hun sier at mange skoler
og lærere jobber veldig godt med det allerede.
– Men det kan det bli enda
mer av. For det er litt store variasjoner fra klasse til klasse.
– Jeg tenker at alle
skoler skal se på seg selv og tenke om de kan strekke seg enda lenger. Kan de
ha enda mer lek og fysisk aktivitet inn i første klasse? spør Nordtun.
– Omfavn det
utfordrende
Kunnskapsministeren har følgende råd
til elevene på vei inn i det nye skoleåret:
– Omfavn det som er
utfordrende. Det vil komme tider der du føler at ting er vanskelig. Enten det
er sosialt eller faglig. At du føler lærerne snakker gresk. Men det er helt
naturlig å kjenne på, og det går som regel over, sier hun.
Kunnskapsministeren har
selv to unger i skolealder og én i barnehagen.
Oppfordrer til
lærertillit
Hun oppfordrer foreldre til å holde
god dialog med lærerne, men gjerne også ta noen skritt tilbake.
– Læreren vet veldig godt
hvordan ditt barn fungerer i et klassefellesskap. Ha tillit til at de gjør de
rette vurderingene og har de samme intensjonene som deg: Nemlig at det skal gå
bra med barnet ditt, sier hun.
– Det er også viktig å bli
kjent med andre foreldre i klassen. Forskning viser at barn av foreldre som har
god dialog i klassen også opplever et bedre skolemiljø, sier hun.
Til høsten kommer
regjeringen med en ungdomsmelding som skal stake ut veien videre for elevene i
5.–10. trinn.
– Noe av det viktigste vi
trekker fram der er viktigheten av en praktisk og aktiv skolehverdag. Mer
variasjon. Det blir for mye stillesitting og det blir for teoritungt.
(©NTB)
– Jeg tenker at alle
skoler skal se på seg selv og tenke om de kan strekke seg enda lenger. Kan de
ha enda mer lek og fysisk aktivitet inn i første klasse? spør Nordtun.
– Omfavn det
utfordrende
Kunnskapsministeren har følgende råd
til elevene på vei inn i det nye skoleåret:
– Omfavn det som er
utfordrende. Det vil komme tider der du føler at ting er vanskelig. Enten det
er sosialt eller faglig. At du føler lærerne snakker gresk. Men det er helt
naturlig å kjenne på, og det går som regel over, sier hun.
Kunnskapsministeren har
selv to unger i skolealder og én i barnehagen.
Oppfordrer til
lærertillit
Hun oppfordrer foreldre til å holde
god dialog med lærerne, men gjerne også ta noen skritt tilbake.
– Læreren vet veldig godt
hvordan ditt barn fungerer i et klassefellesskap. Ha tillit til at de gjør de
rette vurderingene og har de samme intensjonene som deg: Nemlig at det skal gå
bra med barnet ditt, sier hun.
– Det er også viktig å bli
kjent med andre foreldre i klassen. Forskning viser at barn av foreldre som har
god dialog i klassen også opplever et bedre skolemiljø, sier hun.
Til høsten kommer
regjeringen med en ungdomsmelding som skal stake ut veien videre for elevene i
5.–10. trinn.
– Noe av det viktigste vi
trekker fram der er viktigheten av en praktisk og aktiv skolehverdag. Mer
variasjon. Det blir for mye stillesitting og det blir for teoritungt.
(©NTB)