Ill.foto: Paal Svendsen
Rektorer: Skolestart uten foreldre i klasserommet gir mer ro
Stavanger-rektorer sier de opplever mer ro når de foresatte ikke blir med inn i klasserommet første skoledag.
Det er Stavanger Aftenblad som har snakket med rektoren ved Byfjord skole.
Der er det samling med foreldrene i skolegården, men de får ikke bli med når eleven skal inn i klasserommet.
– Vi har ikke praksis for at foreldre følger eleven inn i klasserommet. Det skaper en helt annen ro for elevene og de ansatte, og er ikke noe nytt i forbindelse med korona, sier rektor ved Byfjord skole Kirsti Natvik til Stavanger Aftenblad.
Avisa har snakket med rektorer som forteller at dette er vanlig praksis hos dem første skoledag.
– Det gjør at elevene selv får kjenne på at de mestrer situasjonen. Vi tar høyde for at elevene er forskjellige og at noen lettere frigjør seg enn andre, sier Natvik og legger til at skolen gjør tilpasninger, men er tydelige på at den beste starten er at foreldrene er igjen ute.
Les: Foreldre reagerer etter brev med 46 regler til skolestart
– At foreldrene er i klasserommet kan virke overveldende på elevene, som i utgangspunktet skal forholde seg til mye nytt, mener hun.
Samme regelen gjelder for førsteklassinger ved Storhaug skole.
– Vi har ikke fått noen reaksjoner på at det er sånn vi har pleid å gjøre det, sier rektor Camilla Tanem-Hanevik til Stavanger Aftenblad.
Universitetslektor Svanaug Lunde ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, stiller seg undrende til praksisen. Hun mener det er viktig at foresatte får lov til å komme inn i klasserommet første skoledag.
– Om dette stemmer, er ikke barnets beste det viktigste hensynet, og barnet får heller ikke sagt noe om hvordan overgangen oppleves og hva de trenger for å bli trygge, sier hun.