Solberg: Frafall det største problemet med skolen
Kampen mot frafall starter i første klasse, mener statsminister Erna Solberg (H). Utdanningsforbundet ber regjeringen sørge for flere lærere og færre elever per klasse.
Statsministeren møtte mandag morgen 120 spente skolestartere ved Løren skole i Oslo. Der trakk hun fram ansvaret som barna, skolen og foreldrene har i fellesskap for å sikre et godt læringsmiljø.
Tre av ti ungdommer fullfører ikke videregående skole. Innen yrkesfag er tallet fire av ti, viser tall fra SSB. At så mange unge dropper ut, er hovedproblemet i norsk skole, mener Solberg.
– Kampen mot frafall starter de første årene. Grunnlaget for om du liker å være på skolen, liker å lære, starter med at elevene tidlig får hjelp til å mestre skolehverdagen, sier statsministeren til NTB.
Flere lærere
Utdanningsforbundet mener at det viktigste politikerne kan bidra med for å styrke skolen, er flere lærere og dermed mindre klasser.
– Landsgjennomsnittet viser at klassestørrelsene ikke har økt, men det kan være noen kommuner med stor tilflytting som ikke klarer å bygge nye skoler raskt nok, som har større klasser. Det viktigste er hvordan du følger opp disse elevene, svarer statsministeren.
Samme svar kommer fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), som også besøkte Løren skole mandag.
– I de store byene har klassene blitt større. Men det viktigste er ikke hvor mange som er på klassebildet, men hvilke ressurser man setter inn i klassen, sier han.
Tidlig innsats
På spørsmål om skolen stiller for strenge krav og møter fem- og seksåringene med et for stort alvor, svarer statsministeren som følger:
– Det tror jeg ikke, men vi møter barna med for lite systematikk. Det er mange gode skoler med mange flinke lærere, men noen skoler følger ikke godt nok opp de barna som sliter.
– Det trengs ressurser utover flere lærere, ressurser som kommer tidlig inn og hjelper de som trenger det – i stedet for å vente på at elevene får en diagnose. Det er for lite tilpasset undervisning, framholder hun.
Store klasser
En undersøkelse blant rektorer i Norges største byer viser at flere planlegger førsteklasser med over 25 elever. Tidligere har et uttalt mål vært maks 18 elever i første klasse.
Undersøkelsen omtales i Aftenposten og er gjort av Respons Analyse for Utdanningsforbundet. 154 rektorer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har svart på hvor store førsteklasser de hadde forrige skoleår og hvor store klasser de har planlagt for dette skoleåret.
– De fleste som kjenner en seksåring kan jo prøve å forestille seg hvordan det er å være i et klasserom med 28 små barn, og ha ansvar for dem både pedagogisk og sikkerhetsmessig, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet til avisen.
Kunnskapsministeren sier undersøkelsen kan vise noe interessant, men at den ikke gir noe dekkende bilde for hele landet.
– Den fanger for eksempel ikke opp klasser med én pedagog og én annen voksenperson, poengterer Røe Isaksen. (©NTB)