Det er et stort paradoks at bare fire av ti barnevernsbarn fullfører videregående utdanning, skriver tre tillitsvalgte i Bufetat for Utdanningsforbundet. Arkivfoto: Utdanning
«Barnevernets kvalitetssikring er på villspor»
Hensikten med å hjelpe barnevernsbarn er at de bedre skal kunne klare seg gjennom livet. Da er det et stort paradoks at bare fire av ti barnevernsbarn fullfører videregående utdanning.
Utdannelse er den viktigste enkeltfaktoren for at et menneske skal kunne klare seg godt i livet eller ikke. Har man en jobb å stå opp til, er det mange andre brikker som faller på plass nærmest av seg selv. Har man verken utdannelse eller jobb, har problemene en tendens til å tårne seg opp. Veien til flukt fra en vond virkelighet ved hjelp av rusmidler, økonomisk kaos eller sosial isolasjon er for mange kort.
I dag er det slik at kvalitetsforskriftene som Bufetat følger har kompetansekrav som gjør at pedagoger eller spesialpedagoger ikke blir ansett som kvalifiserte nok. Minst 50 % av de ansatte må være sosionomer, barnevernspedagoger eller vernepleiere for at arbeidsplassen får være i drift, det nytter ikke å komme med lærerutdannelse.
På nettsidene til Universitetet i Tromsø, står dette skrevet:
«Det finnes ingen egen miljøterapeututdanning, men miljøterapeuten er som regel en offentlig godkjent vernepleier, sosionom, ergoterapeut, sykepleier, barnevernspedagog, barnehagelærer eller spesialpedagog. Det finnes også miljøterapeuter med annen faglig bakgrunn.»
Det er altså mulig å godkjenne flere faggrupper som miljøterapeuter om Bufetat/Bufdir vil. Hvorfor vil ikke Bufetat det? Får profesjonskamp gå foran prinsippet om hva som er best for barna? Politiet har for å gi et bedre tilbud funnet hjemmel for å ansette sosionomer, skolene har for lengst opprettet stillinger for vernepleiere og barnevernspedagoger. Hvorfor skal ikke også barnevernet klare å tenke litt bredere?
Slik tillitsvalgte som har undertegnet ser det, vil det være en ytterligere kvalitetssikring at pedagogenes kompetanse blir anerkjent og inkludert i de kompetansekravene som Bufetat bør ha for å ivareta helheten rundt det enkelte barn/ungdom. I det minste bør man etterstrebe at de skoleansvarlige i Bufetat har pedagogisk bakgrunn.
Dette er ikke et utspill for å skvise folk med sosialfaglig bakgrunn bort fra jobbene i barnevernet. 30 % av dem som i dag har sosialfaglig utdannelse, holder ikke ut og slutter i jobben innen et år.
Utdanningsforbundet har mange medlemmer som er klare for å jobbe i barnevernet, og som har kunnskap og bakgrunn for å sette inn tiltak som hjelper i forhold til skolefungering for barna som trenger hjelp for å få et best mulig liv. Vi håper derfor at det lempes på kompetansekravene, og at det sentralt snarest foretas beslutninger som vil være med å styrke barnevernsbarnas skolefungering. Det er absolutt den beste kvalitetssikringen man kan få.
- Anna Kathrine Eltvik, Marit Tinnan Hagen og Toril Sælen er tillitsvalgte i Bufetat for Utdanningsforbundet