Et nytt system i Fredrikstad skal hindre elever fra å falle fra skolen
– I stedet for å tilby ungdommen programområder og klasser, skal vi starte med de unges behov og bygge tilbudene opp ut fra hva de trenger og hva de kan mestre, sier permittert rektor ved Glemmen videregående, Gunhild Rosnes.
Hun leder gruppen av fagpersoner som jobber for å bedre tilbudet til 300 elever i Fredrikstad som står uten tilbud til videregående opplæring, skriver Demokraten.
Østfold kom veldig dårlig ut i en statistikk fra Riksrevisjonen om hvordan oppfølgingstjenesten fulgte opp elever som faller ut.
– Dermed tok fylkesdirektøren kontakt med meg, og spurte om jeg kunne se på dette sammen med oppfølgingstjenesten og PP-tjenesten ved Rita Kristin Magnussen, sier Rosnes.
En av hennes fanesaker er at den videregående skolen må ha flere praktiske tilbud og mer fleksibilitet.
– Store ressurser har vært brukt på tiltak som viser seg ikke å ha ønsket effekt i forhold til målgruppen, sier hun.
Ekspertgruppen ser at det er et stort behov for mer fleksible opplæringsløp for ungdommen.
– For mange ungdommer er det for mye teori, og for lite praksis. Mange ungdommer trenger også mer tid, og er ikke modne til å vite hva de vil. Noen har kanskje opplevd liten mestring på skolebenken, og har ikke blitt sett og hørt. En skolebenk er kanskje ikke ideelt for alle, sier hun.